Dahlgren om Volvos framtid i STCC: ”Jag hoppas på att det går att hitta en lösning”

STCC byter reglemente redan 2017. Förändringen kan innebära att Volvo och Robert Dahlgren inte finns med. Volvo har nämligen flaggat att de inte vill göra en TCR-bil.

9 juni 2016 23:45

STCC meddelade på torsdagen man nästa år går över till TCR-reglementet, en klass som utgår från ombyggda standardbilar.

– Vi har levt några år med ett reglemente som inte riktigt har lyft. Nu äntligen har vi något som är riktig touring car racing, med bilar som gemene man känner igen. Biltillverkarna är engagerade och de kan bygga bilar av deras volymbilar. Man kan bygga en helt annan kommersiell grund, säger STCC:s vd Jonas Lundin till TT.

Sju bilmärken tävlar redan i TCR och ytterligare en handfull är på gång med att ta fram bilar. Men bland dem saknas en av de som varit allra störst inom STCC: Volvo, som i stället väljer att satsa på WTCC.

– Det har varit den största huvudvärken för oss. Volvo har burit mycket av STCC, men vi kan ändå inte fatta beslut utifrån en enskild tillverkare, säger Jonas Lundin.

Att Volvo inte har någon TCR-bil kan innebära att prins Carl Philip och Robert Dahlgren inte kommer att köra i STCC:s huvudklass nästa år.

– Vi har flexibla kontrakt med våra förare och team. Likaså avtalen med oss, det kan omfatta olika former av motorsport. Vi är helt säkra på att vi kommer tävla tillsammans nästa år, men under vilka former, det är det vi tittar på nu, säger Alexander Murdzevski Schedvin, motorsportchef på Volvo Polestar.

Inte heller STCC:s vd Jonas Lundin tror att Carl Philip har tävlat klart i racing-Sverige.

– Nej, det tror jag inte. Han kommer att gå vidare med andra typer av uppdrag, förhoppningsvis också inom STCC. Det är något vi redan pratar om.

Robert Dahlgren har avtal med Volvo det här året ut, men har inga tankar på att lägga av på något sätt. Han har kört för Volvo sedan mitten av 00-talet.

Hur ser du på att Volvo inte satsar på en TCR-bil i STCC till nästa år?

– Jag hoppas att det går att lösa på något sätt. Men jag vet inte alls hur det blir, säger Dahlgren till Norran.

Reglementet bygger på ombyggda framhjulsdrivna standardbilar.

Motor: 1,75–2,0 liter, turbo.

Effekt: cirka 330 hästkrafter.

Vikt: 1 285 kilo inklusive förare för bilar med sekventiell växellåda, 1 250 kilo för bilar med produktionslåda.

Inköpspris: cirka 100 000 euro.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

Ämnen du kan följa