Robert Dahlgren och Anton Marklund hade ganska sparsmakade resultat i testerna. Det var regnigt och riktigt svåra förhållanden, men det passade Skellefteförarna riktigt bra.
I kvalet slog de till med säsongens bästa prestationer så här långt. Ola Nilsson i Exion slog till med den bästa tiden, men Robert Dahlgren var bara sju hundradelar efter. Marklund slutade trea och var ytterligare nära sju hundradelar efter.
I åttondelsfinalen lottades Dahlgren mot teamkamraten Axel Bengtsson. Dahlgren vann tämligen komfortabelt på det blöta underlaget och var lite mer än två sekunder snabbare än sin kollega.
Anton Marklund matchades mot porschestjärnan, Lukas Sandahl. Marklund kontrollerade ledningen hela racet och kunde gå i mål med en tid som var nästan två sekunder snabbare Sandahl.
Det blev tuffare i kvartsfinalen. Då ställdes Marklund mot Jimmy Eriksson. Eriksson var riktigt snabb och kunde gå i mål med en tid som var ungefär två och en halv sekund snabbare än Marklund.
Robert Dahlgren fortsatte att vara riktigt snabb och kunde vinna ganska klart i sin kvartsfinal. Han var hela tre sekunder snabbare än Carl Bergman.
Dahlgren var het, han tog sig vidare till finalen, där han också vann. Dessvärre blev han nedflyttad.
– Det enda jag kan säga kring det här är att jag är ledsen för hela teamet att det här har inträffat. Tyvärr är det den mänskliga faktorn som har spelat in i det här fallet. Nu vill jag fokusera på morgondagen, sa föraren.
Vann gjorde istället Jimmy Eriksson, som var finalmotståndare.
FAKTA
STCC
Tävling 1, Göteborg
Kval: 1) Ola Nilsson, Exion, 37,310, 2) Robert Dahlgren, PWR, 37,388, 3) Anton Marklund, do, 37,451.
Åttondelsfinal (head to head): Marklund – Lukas Sundahl, +1,928, Dahlgren – Axel Bengtsson +2,268
Kvartsfinal: Jimmy Eriksson – Marklund, +2,488, Dahlgren – Carl Bergman, +3,195
Semifinal: Dahlgren diskad.
Final: Dahlgren diskad. Jimmy Eriksson vinnare.
Dahlgren slutade fyra efter tekniska domslutet.