Teamen i STCC har sakta fasat in nya bilar – och blir allt bättre på att hitta fart. Robert Dahlgren hade gällande varvrekordet i STCC-klassen inför helgens tävlingar på Drivecenter arena.
Redan under torsdagen rök varvrekordet från förra året, som löd 1.52,413 sekunder. Tobias Brink fina träff med tio minuter kvar av andra testet under torsdagen gav tiden 1.52,247 sekunder.
Under fredagens två tester innan kvalet testade Brink och Dahlgren lite olika inställningar. Då slog norrbottningen Andreas Bäckman till med tiden 1.51,548 sekunder. En ganska rejäl putsning av Brinks rekordtid från torsdagskvällen.
– Förra tävlingen hade jag lite svårt att komma in i allt. Under torsdagen lärde jag mig banan. I fredagen ordnade vi lite med bilen och då började allt gå bra. Det var en mix av att jag tog mig tid att lära mig banan och vi fick till bilen att gå bra, sa Bodenföraren.
Bäckman, som lovat att vara en utmanare, visade att han var på plats på Drivecenter arena för att på allvar försöka slåss om segrarna. Bodensonen missade kvalet helt under första tävlingen, men var faktisk den enda föraren som besegrade Dahlgren under ett kval förra säsongen.
Förutsättningarna och vädret var bästa tänkbara, när bilarna rullade ut strax före åtta på fredagskvällen.
Testerna hade inte egentligen inte gett alltför tydliga indikationer på hur det skulle gå i kvalet. Bäckmans fina varvtid i det sista testet skulle inte visa sig vara någon tillfällighet.
Han slog till med ett nytt riktigt bra varv och noterade tiden 1.51,699 sekunder, tävlingarnas näst sista tid. Medan tiderna hade spretat ganska mycket under testerna, blev det sensationellt jämnt på Drivcenters 4,2 km långa bana. Med alla tekniska moment brukar tiderna kunna sprida ut sig en aning, men i första kvalet var det sex förare inom 32,7 hundradelar.
– Ja, det brukar vara större skillnad. Det kändes väldigt bra i kvalet även om jag inte var lika snabb som tidigare under dagen. Sen var det synd att jag missade pole position i andra, även om det också var bra.
När hemmaförararen Robert Dahlgren skulle satsa på sin bästa tid, missade han i slutet på långa rakan. Han for ut i gruset och fick ett kast på bilen. Han tappade alla tid och avbröt varvet.
– Jag visste att jag var tvungen att ge allt. Så jag gav allt och chansade där på slutet.
Hände det något vid bilen när du fick kast på den?
– Nej, det vara bara grus. Jag chansade och det gick inte hem. Jag hade skit på däcken och det greppade inte. Jag laddade för att hämta igen bilen.
Dahlgren var riktigt besviken på kvalresultaten.
– Vi hittade inte farten och jag vet faktiskt inte riktigt varför. Det här var det vi mäktade med.
Under torsdagen hade Dahlgren ett riktigt bra varv på gång, men då var det också grus som ställde till det – på samma ställe.
– Jag känner att jag borde ha gjort samma tider som Bäckman med lätthet. Men nu fick jag verkligen kämpa för att hitta farten. Vi får kolla över det hela.
Dahlgren blev sexa i båda kvalen. Mattias Andersson slog till med snabbaste tiden i andra kvalet och tog därmed pole position.
– Det känns piss. Nu ska jag ladda om för att ta revansch.
FAKTA
STCC
Drivecenter arena
Test 4: 1) Andreas Bäckman, Lestrup racing, 1.51,547 sekunder.
Kval 1: 1) Andreas Bäckman, Lestrup racing, 1.51,699 sekunder, 2) Hugo Nerman, Brink Motorsport, 1.51,849, 3) Mattias Andersson, MA:GP, 1.51,851, 4) Tobias Brink, Brink Motorsport, 1.51,931, 5) Oliver Söderström, Lestrup racing, 1.51,951, 6) Robert Dahlgren, PWR, 1.52,026.
Kval 2: 1) Mattias Andersson, 1:51.955, 2) Andreas Bäckman, 1:52.272, 3) Calle Bergman, 1:52.355, 4) Oliver Söderström, 1:52.484, 5) Tobias Brink, 1:52.516, 6) Robert Dahlgren, 1:52.860.