De soliga och somriga dagarna med nästan 17 000 på läktarna för tre år sedan är ett fantastiskt minne som etsat sig fast. Pandemin har satt sina spår och har ännu en stor påverkan. ”Yransjukan” har adderat försiktighet och skrämde säkert bort ett gäng besökare också.
Läktarna gapade tomma och köerna var få, liksom en total frånvaro av trängsel. Det var lätt att känna vemod för familjen Marklund, som lägger ned ett hästjobb för att driva Sveriges nordligaste banracinganläggning.
Det är också en anläggning som på många sätt sticker ut – inte bara i Sverige utan i Norden med sitt långa varv.
Den största ”boven” den här helgen var ändå vädret. Det duggande regnet, mörka molnen och till slut även en gråtjock dimma gjorde så att det nästan kändes som höst snarare än en vecka kvar till midsommar. VI lever också i en tid där det nästan alltid finns alternativ och processen att bestämma ja eller nej, kan näst intill tas i realtid. Kanske kan det ses som en möjlighet, men också en i-landskonsekvens. Regnkläder och paraplyer har uppenbart inte följt med i moderniseringen.
Tråkigt förstås. Vi får hoppas på bättre väder nästa år.
Den blöta vägbanan kastade om förutsättningarna radikalt och för vissa förare blev det som att vara Bambi på hal is. Avåkningar i parti och minut gjorde flera av racen ganska ryckiga.
Ändå är det i vätan som det går att se vilka som verkligen kan köra bil. Varje kurva är helt oförutsägbar och gränserna måste förarna känna av genom att vara ett med bilen.
Även toppförare tenderar att kunna göra misstag. I Porsche Carrera cup missade både F2-stjärnan Dennis Hauger och fyrfaldige vinnaren Lukas Sundahl rejält på det blöta underlaget.
I STCC visade Dahlgren klass när han körde upp sig i fältet till andraplats i första racet. En placering som egentligen borde ha inneburit förstaplats. Hugo Nerman, som visade en imponerande stabilitet, tjuvstartade tydligt i första racet. Ändå valde juryn att fria honom för tilltaget. Motiveringen löd att en femsekundersskylt inte hade visats. En mycket märklig förklaring, då tjuvstarten kom i samband med att lamporna släktes, och inget annat.
Men är man en vän av logik är motorsport inte rätt sport att följa. Bedömningarna tenderar att ha samma mönster i motorsporten som disciplinnämnden i hockey.
Med det nya reglementet och med lite regn kan det mesta hända. Det kan bli ett nytt rekordjämnt STCC fram till mållinjen. Med eller utan publik.