Dahlgrens överlägsenhet tvingade fram regeländring

Rekordmannen Robert Dahlgren överträffade sig själv förra säsongen. Hans överlägsenhet var så stor att han – i likhet med Ingemar Stenmark – har tvingat fram regelförändring. Målet för säsongen är klart – han ska försvara sin titel. ”Jag har egentligen aldrig kört för något annat än seger, oavsett om det handlar om ett kval, race eller serie”, säger Robert Dahlgren till Norran.

Robert Dahlgren är titelförsvarare i årets STCC, som i dagsläget inte har annonserat några förändringar ännu.

Robert Dahlgren är titelförsvarare i årets STCC, som i dagsläget inte har annonserat några förändringar ännu.

Foto: Joakim Åström

Motorsport2022-06-02 09:32

Vi träffar 42-åringen över en lunch lite utanför Northvolt. Han befinner sig fortfarande på toppen av sin nivå som förare, även om tidens tand finns där i bakgrunden. Som förare är det fullt möjligt att slåss om fina titlar ännu under många år för Dahlgren, om hälsan och motivationen finns.

Förra säsongen blev en uppvisning av sällan skådat slag. Robert Dahlgren massakrerade allt motstånd fullständigt. Titeln var säkrad redan innan finalhelgen på Knutstorp. 

– Det var en sån där säsong du troligen bara har en gång i din karriär. Allting bara fungerade och sedan rullade det på. Jag förväntar mig inte att blir något liknande i år. 

Sådan överlägsenhet ger eko på många sätt.

Ditt kontrakt gick ut, fanns det några VM-anbud att ta ställning till?

– Jag blev kontaktad. Det visades intresse från VM-team och även från en annan serie, men jag tror inte att förutsättningarna var tillräckligt bra. Jag vill aldrig vara med i något bara för att delta. Att resa och vara borta i 200 dagar och sedan kanske slåss om tiondeplatser, det är ointressant. Jag fullföljde inte den diskussionen speciellt länge.

Dahlgrens enorma framgångar har även tvingat fram regelförändringar när det kommer till straffvikterna. Systemet har byggts om och det är nu ett större viktspann mellan placeringarna än innan. Från plats sex och bakåt är det ingen vikt alls i bilarna. Förra året hade alla bilar till tiondeplats en straffvikt i lådan.

– Regeln var det första de lyfte upp och det var en vecka efter finalen.

Hur känns det att vara så överlägsen att STCC tvingades se över reglementet?

– Det är en fjäder i hatten. 

Samtidigt är det en stor faktor till att det kommer att bli betydligt svårare att vinna den här säsongen.

– Ja, lyckas jag med en sån här säsong till i det här läget, då kommer alla att få byta bilar till säsongen efter.

Skelleftesonen går förstås in som en större favorit än någonsin. Favoritskapet är dock något som aldrig har varit en plåga för Dahlgren.

– Så kan det kanske vara med tanke på förra säsongen. Men är det flera team bytt till nya bilar, som har liknande grund som vår bil. Det ska inte skilja nämnvärt mellan bilarna, utan det är team och förare som blir avgörande. Jag förväntar mig att vi i teamet är med och slåss om titeln.

En nyhet för både Dahlgren och teamet är att Mikaela Åhlin-Kottulinsky har lämnat och in har istället unge och talangfulle Axel Bengtsson kommit.

– Förra säsongen var ju Mikaela nästan alltid på andra plats. Hon var där som en skyddande ängel. I år har vi en ung talang som är ett litet mer oskrivet kort. Även om han gör det väldigt bra på testerna blir det en utmaning för honom. När man är ung som honom brukar det bli lite mer upp och ned.

Det har hunnit vara lite tester och PWR-föraren kan konstatera att de tuffaste konkurrenterna ser starka ut.

– På de försäsongstester vi har haft är det flera som ser starka ut. Ted Brink har ny bil och han är alltid väldigt bra på det han gör. Lestrup racing med Oliver Söderström har också nya bilar och ser starka ut. Sen är ju även Andreas Bäckman med och kör, han vann ju kvalet förra säsongen i den tävling han ställde upp i.

Under torsdagen körs officiella testerna på Ljungbyhed. Sedan börjar kvalet under fredagen och premiärracet avgörs under lördagen.

FAKTA

Regeländringen för straffvikter

2021: 1:a plats: 70 kg, 2: 60 kg, 3: 50 kg: 4: 40 kg, 5: 35 kg, 6: 30 kg, 7: 25 kg, 8: 20 kg, 9: 15 kg, 10: 10 kg

2022: 1: 50 kg, 2: 40 kg, 3: 30 kg, 4: 20 kg, 5: 10 kg, 6-20: 0 kg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!