STCC:s föraruppställning är spännande och förtjänar smeknamnet ”Kungaklassen”. Det är Sveriges bästa startfält i banracing. Däremot har STCC haft tuffa år och raceserien är långt från lika starkt som under sina fornstora dagar vid millennieskiftet. Det var ändå hela 7200 personer som hade kvitterat ut en biljett under den här helgen ute på den skånska myllan, i Ljungbyhed.
De fick se racing som på alla sätt selekterar agnarna från vetet. Marginalerna för misstag är så små att frågan är in ”om” något ska hända – utan ”vad”.
Avsaknaden av motorljudet kanske är störande för den del, men alla action väger upp. Att gå över till elbilar är inget litet beslut. Bilsporten är en stark tradition och förändringar av det här slaget blir inte alltid väl bemött. Rallycross–VM gick över till elbilar och det har varit allt annat än en succé.
STCC har också haft en tuff väg fram i sin omställning. Att hela förra säsongen blev inställd var en motgång av sällan skådat slag. Däremot var racet på Ljungbyhed en spännande början på något nytt. Det är något att bygga vidare på. Ett större startfält och längre varv står högst på önskelistan.
Med tanke också på att det i praktiken finns ett ”Skellefteteam” i serien – vore det förstås häftigt om serien även gjorde comeback på Drivecenter arena.
Efter den helgen är det också tydligt att Dahlgren och Marklund har en rejäl utmaning mot Brink motorsport.