Han reste hem tidigt efter sin historiska fjärde EM-titel i rallycross. Det blev ett samlat firande av Bolidensonens nya guld, som säkrades i tyska Estering. Årets säsong har bjudit på många spännande utmaningar. Anton summerar en häftig säsong vid köksbordet i Nyholm, utanför Boliden.
– Sett till våra förutsättningar inför säsongen och förberedelserna var det ju ingenting som var givet.
När idén kom upp på bordet, att Marklund skulle tävla i en tio år gammal bil, var det många som funderade om det verkligen var genomtänkt.
– Det kändes nästan som att du hade mer att förlora än att vinna på att tävla, säger Antons fru, Beatrice.
Marklund gjorde sitt för att hålla låg profil när han hade bestämt sig, trots att han är regerande mästare.
– Utåt försökte jag dämpa förväntningarna.
Det var inte många som trodde att du skulle vinna med den bilen?
– Nej, och med tanke på hur det såg ut i övrigt i startfältet var det också oväntat. Många team är ju erfarna och har haft samma bilar under flera år. Så årets EM-guld är det jag är stoltast över.
Nu har vi facit – och Marklund gjorde en ny fantastisk säsong. För teamet blev det också extra känslosamt eftersom Markunds körning har varit en hyllning till legendaren Ken Block. Den amerikanska stjärnan dog i en skoterolycka tidigare den här säsongen.
Har du noterat hur mycket hyllningen har uppmärksammats?
– Jag har sett att vi har varit taggade lite överallt. Sedan har varit en hel del under säsongen. Det känns fantastiskt för teamet. I och med EM–guldet blev ju hela hyllningen och historien fulländad.
Guldet blev historiskt på ytterligare sätt. Marklund vann sitt fjärde EM-guld och har dessutom ett silver sedan tidigare.
– Nu har man gjort det man kan göra i EM. Framförallt med tanke på att nu även har försvarat ett guld. Jag gjorde det även i en annan bil.
Marklund har vunnit i en VW polo, Hyundai och nu senast i den kvicka Ford Fiestan.
Vilken bil har varit bäst?
– Hyundain i fjol är en bästa bilen jag har kört. Den var fantastisk. På så sätt var det skönt med årets bil, för där går det inte att peka på materialet.
Årets säsong har även präglats av en hel del konflikter. Unge britten Patrick O´Donovan har varit inblandad i det mesta. Vid flera tillfällen har han kört Marklund och andra förare.
Det har varit en ganska tydligt rivalitet med O´Donovan?
– Det har funnits en del storys för media att spinna på. Jag hade ett snack med O´Donovan tidigare. Han är snabb och har en bra bil. Visst, han är ung, men han har använt det som ett argument när det har blivit lite dumt. Jag sa åt honom att han aldrig kommer att bli en mästare om han inte håller sig från sådana här situationer.
Marklund tvingades bryta semifinalen i sista tävlingen, då han stötte ihop med O´Donovan.
– Han ropade över hela depån: ”Anton, it wasnt me”. Han sa att jag kunde kolla hans ombordvideo, men han var ju oskyldig då.
30-årige Marklund kan ta god tid på sig att fira årets vinst. För vad som händer nästa säsong eller i framtiden är i nuläget ett oskrivet blad.
– Jag har egentligen inga tankar alls. Det som är skillnaden mot tidigare år är att säsongen tog slut så tidigt. Det är augusti nu, normalt brukar vi hålla på fram till november eller december. Vid den tiden brukar man börja ha lite koll om vilka möjligheter om finns.
Hur går tankarna kring VM?
– Först och främst får vi se vad händer med VM, om det blir någon start i Sydafrika. Om det inte hoppar igång, vad händer då?
VM har varit skakigt och det blev inte bättre när två bilar brann upp. Det innebär att det bara finns nio bilar i startfältet. Inför förra säsongen lanserade mästerskapet att de skulle satsa på elbilar. Satsningen har inte varit någon succé och det är många frågetecken som har växt fram kring hur mästerskapet mår.
Förra året gjorde Marklund ett sent inhopp i VM, men av många skäl är det inte sannolikt den här säsongen.
– Jag och familjen ska till Rhodos. Vi fick flytta resan från tidigare och jag tror inte familjen går med på att flytta den här resan en gång till. Så risken är liten att jag åker på VM i år.
Just nu för inte Marklund dialog med någon.
– Jag har inte pratat med någon om någonting. För som allt ser ut nu, så vet ingen något om någonting. Det har nog någon månad att ens får klarhet i vad som kommer hända. Jag sitter lugnt i båten.
Som allt har utvecklat sig i rallycrossens största mästerskap tror den fyrfaldige mästaren att det är utmanande att slåss om en plats nästa år.
– Jag har inga stora förhoppningar att det kommer speciellt många nya bilar och då blir det svårt för en sån som mig att hitta en körning. De flesta bilarna som är med i dagens VM är i princip låsta.
Det finns också en serie i USA.
– De har precis börjat sin säsong och kommer att tävla fram till maj nästa år. Så där får jag vänta ett år för att se vad som finns för möjligheter.
Hur mycket skulle det locka att köra där?
– Jag är ju tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna, men i USA är det mer show. På så sätt är det inte lika lockande att tävla där.
Den stora fördelen i USA är att där går att det att köra in ganska stora pengar.
– Vinner du mycket där finns stora möjligheter att du till och med kan gå i vinst bara räknat i prispengar. Här i Europa är vi helt partnerstyrda för att verksamheten ska gå ihop.
Hur pengar har du dragit i prispengar den här säsongen?
– Totalt skulle jag tippa runt 50 000 kronor. Det täcker inte ens däckkostnaderna. Så USA är en helt annan liga.
Vad händer med karriären om det inte blir VM eller USA?
– Då kan det bli som under pandemin att jag startar i lite olika tävlingar. Det var ganska kul att göra det också med tanke på att man inte är så upplåst då. I år blev jag inbjuden att tävla på Le Mans, men det gick inte att kombinera med min EM-säsong.
Skellefteå MS rallycrosstjärna har ju också tävlat en del i Porsche Carrera cup. Så oavsett vad som händer, lär det dyka upp spännande utmaningar i för Anton Marklund kommande säsong.