Europarekord – nu vill Nyström slå världsrekordet

Det har använts minst ett helt block till ritningar. Men när allt skulle omsättas till praktik på banan, blev det europarekord. Rutinerade dragracingföraren Leif Nyström körde på tiden 7,91 med sin bubbla. Nästa år siktar han ännu högre. ”Jag tror jag vet hur jag ska kunna köra ännu snabbare”, säger han.

Leif Nyström med bilen han slog nytt inofficiellt europarekord med.

Leif Nyström med bilen han slog nytt inofficiellt europarekord med.

Foto: Adam Savonen

Motorsport2021-09-01 07:00

Det har varit både sena kvällar och nätter ute i garaget i västra Falkträsket. Skruvandet och att hitta nya inställningar är den största delen av dragracingsporten.

Leif Nyström vet, för 58-åringen har varit aktiv sedan 80-talets glada dagar och har varit en stor del av dragracingsporten och dess utveckling i Skellefteå.

Han var med när det kördes tävlingar på Torsgatan, strax bortanför Cirkle K och han var även med när de nattliga racen kördes på raksträckan inåt landet från Byske.

Elden finns där fortfarande och brinner kanske mer än på länge för Nyström.

– Tekniken har ju gått framåt på ett så otroligt sätt. Förr då drömde man ju bara om att kunna uppnå 1000 hästkrafter. I dag är ju det verklighet.

Det är framstegen med elektronik som har gjort den häftiga utvecklingen möjlig. Nyströms neongröna bubbla slår genom bruset, men specifikationen har sannolikt ännu mer genomslagskraft.

– Den bromsar ungefär 1100 hästkrafter. 

Han har ingen tid för hur fort den går till 100 kilometer i timman, men det handlar om maximalt strax över två sekunder. 

– I Hudiksvall mätte jag upp att bilen nådde 227 kilometer i timman på 5,07 sekunder.

Den gångna helgen blev det nytt inofficiellt europarekord med bubblan. Tiden 7,91sekunder är den snabbaste tiden i Europa för bubblor. En putsning av sitt egna personbästa med sex hundradelar.

– Riktigt kul. Nu är det bara två amerikaner som är snabbare än mig i världen.

Världsrekordet är 7,68 sekunder. En tid som inte är orealtistisk att nå till.

– Jag har mina funderingar på var jag skulle kunna hitta tid. Det är inte alls omöjligt att nå dit. 

Växellådan har varit nyckeln fram till det här rekordet. Den har Nyström jobbat fram tillammans med några vänner.

– Det har varit ett år för att ta fram ritningar. Det har varit en stor utmaning eftersom motorn sitter därbak. Det har gjort det till en mycket större utmaning att få fram en låda där man inte behöver koppla mellan växlarna. Totalt har det tagit tre år.

Förhoppningen är att optimera allt till nästa år.

Leif sköter allt kring sin körning, men har stort stöd av Jonny Lundström, Camilla Hedström och sin fru, Susanne.

– De betyder enormt mycket och det är roligt att det har gått så bra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!