Borde få en sista chans att jaga VM-guld

Tio vinster på 14 race. Dahlgrens STCC-säsong saknar motstycke. Det har varit rekord på rekord. Han må vara på slutfas av karriären, men Robert Dahlgren har aldrig sett bättre ut. Det enda naturliga just nu vore att Skellefteföraren fick en rejäl chans att slåss om sina drömmars mål – en VM-titel.

Micke Bern, ägare i STCC, gratulerar Dahlgren till tredje STCC-titeln.

Micke Bern, ägare i STCC, gratulerar Dahlgren till tredje STCC-titeln.

Foto: PWR Racing/Oscar Malmlund

Motorsport2021-10-03 17:11
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Motorsport är inte som inte andra sporter. Den politiska ådran, mänskliga faktorn och just att naturlagarna inte alltid följs, gör motorsport till något av det mest komplexa som finns inom tävlingssfären.

Föraren är den stora stjärnan, men bakom hen finns ett stort team med människor, som var och en också måste prestera på topp och undvika misstag för att nå framgång.

Att vinna ett mästerskap är frukten av ett lyckat samarbete av ett lag som många gånger är en samling av en mer varierande kulturell mix än i någon annan idrott. Bakom kulisserna är det lika viktigt ii ett team i motorsport, som ett fotbollslag, med uppmuntran och förmågan att skapa en stämning där alla individer kan växa. 

PWR racings utveckling har varit snudd på sensationell. Teamägarna Daniel Haglöf och Peter ”Poker” Wallenberg har bit för bit byggt ett team som håller världsklass. En av nycklarna har varit värvningen av Robert Dahlgren, som har haft en stor del i framgången. Inte bara som förare, utan även med sin erfarenhet, kontakter och förmåga att få människor runt omkring sig att höja sig.

Dahlgren har varit den stora favoriten den här säsongen, men det innebär också att det är föraren alla vill slå. Ändå har ingen haft skuggan av en chans. Det säger en del om Dahlgren. Det säger en del om PWR.

Ur ett sportsligt perspektiv är årets säsong en fullträff av sällan skådat slag. I idrott finns inga gränser för hur överlägsen du kan vara. Tävling går ut på att vinna, gärna så stort som möjligt.

Det svenska reglementet har dessutom haft ett eget vikttillägg för att göra STCC ännu jämnare. Ändå blev årets mästerskap avgjort redan under näst sista racehelgen, med nära en fjärdedel kvar av mästerskapet.

Dahlgren debuterade i STCC 2004 med Volvo, men hade stolpe ut på ett sätt att det nästan gick att fundera om det fanns en förbannelse. Sedan flytten till PWR 2017, har framgångarna avlöst varandra. Etta, tvåa, etta, tvåa och nu återigen etta, lyder resultaten.

Den här säsongen har rekorden avlöst varandra och det som återstår är att se om det går att utöka antal vinster.

Samtidigt är den stora tvisten att Dahlgrens kontrakt löper ut med PWR efter tidernas säsong. 

41-åringen från Skellefteå har med både sin rutin och förmåga framför ratten mycket att bidra med. Han själv har drömt om ett VM-guld hela sitt liv. Efter det här är det garanterat fler än Dahlgren som skulle vilja se en sista push mot förarens drömmars mål.