Efter två raka segrar såg det ut som om ödet plötsligt inte ville vara på Dahlgrens sida. Han blev stillastående på formationsvarvet och det gav dåliga konsekvenser.
– Jag tog mig helt enkelt inte i väg. Riktigt olyckligt.
Om alla bilar hinner köra förbi, får man starta sist. Så Dahlgren fick starta från sista platsen. Förarlöftet Hannes Morin, som hade en kaotisk premiärhelg, hann inte väja för den stillastående framförvarande bilen. Robert Dahlgren såg nästan ut att få köra slalom inledningsvis, då Oliver Söderström lite längre fram också hade stora problem i starten.
Dahlgren kom däremot i väg betydligt bättre än vid formationsvarvet.
– Sedan kunde jag ta mig upp i fältet. Dels genom lite förarmisstag, men även genom att ta chansen när den dök upp.
Längre fram i fältet körde Dahlgrens teamkollega, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, riktigt starkt. Hon var faktiskt uppe i totalledning under några varv, tack vara den fina starten hon fick.
Dahlgren körde starkt på Ljungbyheds intensiva bana och cementerade sig på femteplats, bakom Hugo Nerman.
Åhlin-Kottulinsky såg ut att göra en nästan perfekt omkörning, men omkörda föraren Andreas Ahlberg gjorde ett stort misstag. Han körde in i bakre hjulet och förstörde en annars riktigt bra dag för Dahlgrens teamkollega.
Samtidigt blev det Skellefteförarens lycka. Dahlgren tog två placeringar och hamnade på pallplats. Tredjeplatsen kunde Dahlgren kontrollera hela vägen in i mål och tog därmed tre prispallsplatser på tre chanser.
I poäng räknat gav helgen 60 av 65 poäng och två pole positions. Nästan en form av rekord.
– Lite stolpe in race. Hade aldrig kunnat drömma om det här. Det här är en bana som är extremt svår att köra om. Jag är helt slut efter det här.
Helgen började på bästa sätt för Dahlgren och hans team, PWR. I första racet startade Dahlgren i pole position och fick en bra start. PWR-föraren fick dessutom med sig sin teamkamrat, Åhlin-Kottulinsky, upp på andra plats.
Bakom dem fick konkurrenterna Tobias Brink och Oliver Söderström i hög grad kämpa om den sista pallplatsen.
– Det enda som egentligen inte var bra var att jag fastnade bakom en bil jag skulle varva. I det läget tog både Brink och Söderström in mitt försprång. Så jag fick jobba för att skapa en ny lucka.
Dahlgren körde in i mål som ohotad etta. Åhlin-Kottulinsky gled över linjen som tvåa.
– En perfekt start. Tanken var att bara köra copy och paste till andra racet.
Och det var inte alltför långt borta att det blev så, men den här gången kunde tuffe konkurrenten och tvåan Tobias Brink täta till sin andraplats.
Däremot kunde han inte hota Dahlgren som åkte sig till en ny seger med Åhlin-Kottulinsky som trea.
Totalt innebar det att Dahlgren tog sin 36:e och 37:e STCC-vinst i karriären och är dessutom bara två segrar bakom näst bästa vinnaren genom tiderna, Fredrik Ekblom.
– Det där hade jag ingen koll på, men roligt förstås. 40 vinster vore ju riktigt stort att nå upp till.
Får han liknande utdelning när serien nu kommer upp till Skellefteå och Drivecenter arena, finns möjligheten att kunna tangera Ekbloms notering.
– Målet var att komma hem med mästerskapsledning. Hemma är ju hemma.
Om två veckor är Midnattssolsloppet.