Dahlgrens teamchef om stora ledningen i STCC

Sällan har en förare varit så överlägsen i STCC som Robert Dahlgren. Merparten är förvisso kvar att köra, men Skellefteföraren har sex pallplatser på sex starter. Ett resultat som till och med teamägaren, Daniel Haglöf, ser som över förväntan. ”Jag hade inte förväntat att Robban skulle ta pallplats även i racen med omvänd startordning”.

Daniel Haglöf

Daniel Haglöf

Foto: Bildbyrån

Motorsport2021-08-20 07:00

Den framgångsrika starten för PWR-teamet sticker ut. Även Dahlgrens teamkompis, Mikaela Åhlin-Kottulinsky, har varit väldigt snabb. Hade hon inte blivit avkörd i ett av racen under första deltävlingen i Ljungbyhed, skulle fjärdeplatsen har varit andraplats istället.

Med tanke på framgångarna i STCC blir frågan hängande om inte PWR är intresserade av att mäta sin krafter även WTCR vid något tillfälle under hösten.

– Visst skulle det vara spännande och jag är övertygad om att vi skulle göra bra ifrån oss. Det skulle vara mer för att det vore roligt att testa, än att vi skulle ha någon riktigt stor glädje av det, säger teamchefen.

Cupra finns representerat i VM i form av teamet Zenga. De värvade STCC-vinnaren från ifjol i form av Rob Huff, men har haft väldigt sparsamt med framskjutna placeringar.

Robert Dahlgrens har däremot varit desto mer framgångsrik, vilket är lätt att härleda genom att se siffrorna i sammandraget. Han har två raka pole positions, har vunnit fyra av sex race och leder serien med 39 poäng. Det är tre race varje och helg och seger ger 20 poäng.

Är du överraskad över resultaten?

– Jag hade väldigt höga förhoppningar inför den här säsongen. Vi har jobbat hårt med den bilen vi fick förra året. Den nya cupran är mycket snabbare än den förra, utmaningen har varit att hitta alla nycklar för det och vi har kommit en bit på väg. Vi har haft bra speed, lite stolpe in och så har förarna gjort ett bra genomförande.

Daniel Haglöf jobbar till vardags också hårt med arbetet kring utveckling tävlingsverksamhet med eldrift.

– Redan när jag och Poker Wallenberg startade PWR 2012, var ambitionen att vara med och påverka förändring i både sporten och branschen. Vi har ju första kvinnliga STCC-vinnaren i teamet, Mikaela, som är en fantastisk ambassadör för sporten och en skicklig chaufför. Sedan har vi jobbat hårt med att ta fram elbilen PWR001.

Hur nära är det att det blir tävlingklass med eldrift?

– Närmare än vad många tror, utan att sätta ett årtal på det. Men det är många saker som måste klaffa. Det är en stor process att jobba mot hållbar racing.

På söndag är det tävling på nytt efter sommarupphållet. Den tredje STCC-tävlingen för året körs på Gelleråsen i Karlskoga.

Vad har du för förhoppningar?

– Högt ställda förväntningar. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!