Robert Dahlgren kunde åka ut till ett perfekt sensommarväder på Ring Mantorp under lördagen. Storpublik hade vallfärdat till den klassiska banan, ett par mil utanför Linköping.
Förutsättningarna däremot, sken inte direkt i kapp med solen.
I torsdags fick Dahlgren tillbaka segern i första racet i Skellefteå, som kördes i juni. Det gjorde att han var i ledning med totalt 51 poäng inför det första racet, eftersom närmaste konkurrenten, Andreas Bäckman, misslyckades i kvalet.
När sedan Bäckman tvingades bryta i det första racet, var titeln egentligen säkrad. Dahlgren och teamet hade valt att räkna med bort segern från Skellefteå, eftersom ärendet fortfarande lever. Något beslut var inte heller väntat att dyka upp under helgen.
Anmälaren, Fredrik Lestrup, chef för Lestrup Racing, tycker att ärendet har förskjutits för mycket från den protest han skickade från början.
– Ur mitt perspektiv har min protest blivit tittad på. Det har fått ta den tid det tar och sedan kom ett beslut. Nu är det ju så sakfrågan, att Dahlgrens bil var för låg, den är vi ju förbi. Nu är man inte inne i det sportsliga och det tycker jag är tråkigt, sa Lestrup.
Vad är din åsikt om alla turer?
– Det är trist att vi kanske inte vet vem som vinner under lördagen.
Dahlgren och PWR räknade för säkerhets skull på sammandraget utan vinsten i Skellefteå. Efter första racet innebar det att en ynka poäng till skulle räcka för seger.
Något Skellefteås racingstjäran såg till att säkra med god marginal i andra racet. Han slutade fyra efter en behaglig resa – och kunde därmed bärga den fjärde STCC-titeln i karriären. Den andra i följd.
– Den första titeln var ju något alldeles speciellt för min del. Något jag då hade jobbat för så otroligt länge. Den här titeln är nog bland det absolut bästa jag har varit med om. Som team har vi varit oerhört sammansvetsande och jobbat ned allt in i minsta detalj. Det har verkligen inte gått lätt, det har varit stenhårt arbete, säger Dahlgren.
Vad betydde det att du fick tillbaka segern i Skellefteå i torsdags?
– För min egen del ingenting. Jag har försökt att fokusera på körningen och inget annat. Det har varit stökigt och rörigt. I slutänden kommer ned till en enda sak, bromsa senare än de andra och gå på gas snabbare än dem.
Poängen efter andra racet gjorde att Dahlgren på alla sätt kunde säkra årets STCC-titel. Han har för andra säsongen i rad imponerat stort och segern är välförtjänt.
– Den här vinsten är frukten av ett väldigt bra jobb från hela teamet under hela en här säsongen. Så vi har ju haft bra marginaler här.
Dahlgren har brutit mycket ny mark den här säsongen. Han har passerat 50 vinster som första förare i STCC-historien och lyckas för första gången att vinna en titel i följd.
– Det är något nytt och det känns riktigt bra.
Efter det tredje racet fullbordades succén. Dahlgren var med och säkrade teammästerskapet och hans teamkompis, Axel Bengtsson, vann racet. Det innebar också att han vann juniormästerskapet.
– Känns otroligt roligt. Det är första gången som teamet lyckas med det här. Kul att avsluta den här eran på det här sättet, sa teamägaren Daniel Haglöf.
När det gäller den framtiden är inget offentliggjort, men PWR är ju en av de som ligger bakom det nya konceptet till kommande säsong och elektrifieringen.
– Vi tror på STCC och tror mycket på stadslopp. Helsingborg är officiellt och fler är intresserad. Det ska bli väldigt spännande att gå in i en ny tid.