Dahlgren fyller 42 år i slutet av året. Han har haft en spännande karriär, där han vid några tillfällen fanns med i diskussionerna för att få den mest efterlängtade styrningen av dem alla – en plats i en F1-bil. Fönstret till F1 är minimalt och att ta sig in i världens mest kommersiella liga alla kategorier kräver mer än att vara en förare utöver det vanliga.
En möjlighet till F1 finns bara under en kort period i en karriär, men det finns många andra världsmästerskap inom bilsporten. Touringbilarnas tyngsta titel, WTCR (f.d. WTCC) har varit stark i perioder och är återigen på väg att bli en faktor.
Dahlgren har kört en säsong i mästerskapet under Volvos flagg, 2011, men den säsongen var mer för att se och lära. Den stora satsningen mot VM-guldet skulle komma någon säsong längre fram, men Volvo lade hastigt ned satsningen.
En hel del vatten har flutit under broarna sedan dess, men Dahlgren är en minst lika bra förare i dag som då. Frågan är om han inte till och med är bättre om man summerar alla erfarenheter.
Yvan Müller är över 50 år och slutade tvåa förra året i WTCR. Han var 44 år när han blev världsmästare senast i WTCC, så åldern är inte samma faktor som i många andra sporter.
George Foreman fightades om tungviktstiteln i VM när han 45 år och då på en högre nivå än när han föll mot Muhammade Ali, drygt 20 år tidigare, under den senare delen av 70-talet.
Sportsligt har Dahlgrens stora dröm varit att vinna ett VM-guld. Det må vara en dröm och en vision, men som han genomförde STCC-helgen på nya banan i Ljungbyhed vore en sista satsning i ett VM inte orealistisk.
Jämnårige Rob Huff tog ju steget från STCC till VM nu den här säsongen. Han har redan ett VM-tecken på meritlistan och visade under fjolåret att det finns mer att hämta i touringcarbilens finrum.
Det finns med stor säkerhet för Dahlgren också. Nu vänder STCC-serien hem till Skellefteå och Drivecenter arena ute i Fällfors. Där kommer Dahlgren att sälja sig dyrt och det är inte alls omöjligt att den stora ledningen på 17 poäng är ännu större efter det.
Med tanke på hur het Skelleftesonen är bakom ratten vore det riktigt roligt att se honom i en VM-bil med ambition på de framskjutna placeringarna. Efter den här helgen är det nästan så att skulle förtjäna det.