Dahlgren har nått många häftiga gränser i karriären, men att passera 500 starter ligger honom extra varm om hjärtat.
– Det är ju helt galet. Det är verkligen en milstolpe i karriären. Det är inte många som får chansen att starta så många gånger.
Hur tänker du fira den framgången?
– Jag är ju inte person som firar sådana här grejer. Det får förhoppningsvis bli ett extra segerjubel.
Skellefteå MS-föraren gör samtidigt sin 183:e start i STCC och det är imponerande fast han är faktiskt runt 100 starter efter meste föraren i STCC historia. Det är Mattias Andersson, som också står på startlinjen på lördag. Han gör sin 284:e start i STCC.
Det skulle kunna bli ett jubileum till, men då kommer det att krävas något utöver det vanliga. Dahlgren har 47 vinster, mest i STCC-historien, och skulle med tre vinster gå upp till 50 vinster.
Drivecenter arena har varit en drömarena för Dahlgren. Det har körts åtta race och Dahlgren har vunnit fem av dessa. Därtill har han två pallplatser.
– Jag älskar ju banan. Det är en riktig trigger. Alla lopp är ju inte utöver vardagen, utan visst finns det de banor som ger den där extra nerven. Förutom att det är en riktigt roligt och teknisk bana, är det ju hemmaplan. Det ger en extra nerv och att man lyfter sig. Jag är alltid noga med detaljerna, men de här helgerna brukar jag inte lämna en enda millimeter åt slumpen.
Vad gillar du med banan?
– Den har en kombination av allt jag gillar. Den har delar där du måste noga med viktbalansen och köra med precision i kurvorna. Samtidigt finns det väldigt snabba svängar, så banan har är otroligt bra. Hade jag byggt en egen banan hade den inte sett annorlunda ut.
Dahlgren fick en drömstart i årets STCC. Han var snabbast i det chansartade kvalet på Ljungbyhed och vann därefter första tävlingshelgens enda race. Så PWR-föraren går in i helgens mästerskap som stor favorit. Samtidigt har han också den tyngsta bilen eftersom ledaren får en straffvikt på 50 kg. Sedan har platserna som följer tio kilo mindre. Från sjätteplats och nedåt har bilarna noll kilo i viktlådan.
På Drivecenter arena har det lite större påverkan än på andra banor.
– 10 kilo brukar motsvara en tiondel per varv normalt sett, men i helgen rör det sig om närmare 15 hundradelar per til kilo. Så det blir en tuff utmaning. Konkurrensen är tuff. De nya audibilarna går riktigt bra på raksträckorna, så det kommer att bli stenhårt.
Tobias Brink är tvåa efter första tävlingshelgen, men Bodensonen Andreas Bäckman ses också som en av de stora utmanarna till Dahlgren.
– Jag vill gärna slå honom men det kommer bli svårt. Det är ju hans hemmabana och han har varit väldigt snabb i Fällfors tidigare år. Men jag tror jag har en bra chans och jag ska göra mitt bästa, säger han.
Dahlgren räknar med bra motstånd från Bäckman.
– Jag hälsar honom välkommen till Skellefteå.
Ödet är något som den noggranna föraren annars inte brukar lägga sin tilltro till. Han har genom karriären aldrig gillat siffran två. Just i STCC var det nästan en förbannelse kring att ta sig förbi silverplatsen.
Ändå är det en tvåa på Dahlgrens bil den här säsongen – trots att han vann förra säsongen.
Varför har du inte en etta på bilen?
– Haha, du har sett det. Det har ju inte gått så bra när jag har haft det och när jag fick frågan kände jag att ag inte ville byta ut tvåan. Den ska påminna mig om att jag måste fortsätta sträva framåt.
Du är lite nyckfull trots allt?
– Lite, kanske!
Under fredagen avgörs kvalet.
– Det är otroligt viktigt och målet är att kvala etta, så att jag har bästa möjliga förutsättningar inför racet.
Robert Dahlgren är förstås helgens stora hemmaprofil. Tidigare i veckan blev det ju klart att även Bolidensonen Anton Marklund kommer till start. Han ska tävla i klassen GT4.