Med sin gamla VM-bil från 2015 kunde Marklund pressa motståndare i uppdaterade och nya bilar. 29-åringen fick ett kvitto på han är bättre än någonsin som förare under året som passerade.
Däremot blev VM-avslutningen i Tyskland aningen sämre än väntat. Marklund nådde inte några framskjutna placeringar.
– Det blev inte som vi hade hoppats, tyvärr. Redan tidigt kände vi att vi inte räckte till. Sedan var det svåra omständigheter med slask och is.
Han fick se sin gamla kollega, Johan Kristoffersson, vinna hela VM på nytt efter en upphämtning som saknar motstycke.
– Egentligen ska det ju inte gå, men är det någon som ska göra det, så är det Johan.
Nästa år blir det en jätteomställning i rallycross-VM. Då går nämligen klassen över från förbränningsmotorer till elmotorer.
– Som en hardcore rallycrossfan kommer jag förstås att sakna de gamla motorerna. Samtidigt är el det som är på gång och det är fascinerande hur mycket som går att göra för ganska små medel. Det kommer kunna vara lättare för fler att vara med och konkurrera. Samtidigt blir det bra marknadsföring för hela sporten med tanke på att de är tidigt ut med en elsatsning.
Däremot blir det inte någon VM-säsong för Marklund.
– Jag har ju pratat med många team senaste tolv månaderna, men där det är mest attraktivt att vara är redan förarna klara.
Den skicklige föraren har flera spännande alternativ, men är själv öppen med att EM är det som lockar mest.
– EM kommer ju att ha förbränningsmotorerna kvar och det pratas mycket om att många stall har skaffat fjolårets VM-bilar. I VM ser det dessutom ut att bli lite förre förare, så EM har potential att kunna bli bättre än någonsin. Så jag sticker inte under stol med att det är EM som ser mest spännande ut.
När hoppas du ha något klart?
– I slutet av februari hoppas jag att allt är klart.
Elmotorernas intåg är så nytt att den första VM-bilen ännu inte är klar eller testad. Däremot har Marklund testat en Rx2-bil, som drivs på el.
– Jag trodde att jag skulle sakna växelspaken mer än vad jag gjorde. Det finns många spännande delar med just el. Framförallt möjligheterna att kunna göra inställningar.
Spännande veckor väntar även på fler fronter. Inom kort blir Anton Marklund tvåbarnsfar.
– Det ska bli otroligt roligt.