Det är så mycket snö kring Anton Marklunds hus att det fortfarande går att köra lite skoter om lusten faller på.
Ändå är den ovanligt sena snösmältningen inte det som utmärker det här året. Coronapandemin har varit närvarande på många sätt för Anton Marklund, som tillsammans med övriga familjen har varit sjuka i den smittsamma sjukdomen.
– Det gick relativt bra. Det som var jobbigt var att vi omöjligen kunde veta varifrån vi blev smittade. Vi var uppe i stugan när det bröt ut och hade i stort sett varit isolerade där några dagar.
Säsongen som gick var väldigt präglad av corona för Marklund. Den andra VM-säsongen i franska teamet, GCK, blev inte som det var tänkt.
– Sämsta tänkbara timing att vara i ett franskt team. De åkte på lockdown två veckor innan bilen skulle vara klar. Vi hade ett planerat testschema som var väldigt gediget. Jag har aldrig varit med att ett team har testat och utvecklat så mycket under säsong. Men när allt stängdes ned blev det ju inte vårtestning överhuvudtaget.
Teamet fick ändå en lovande start på säsongen.
– Vi var snabba på Höljes. När vi inte hade kunnat testa blev det en del missar i hållbarheten. Så vi drabbades av många tekniska problem och fick gå tillbaka till gamla metoder istället för nya och troligen bättre metoder. Det blev kostsamt.
Marklund slutade på nionde plats i sammandraget i det förkortade och komprimerade mästerskapet.
Förra teamkamraten Johan Kristoffersson dominerade stort och vann VM-guld på nytt. Marklund är imponerade av sin svenske konkurrent.
– Alla VM-guld kommer med Volkswagens fabriksbil. Det var nog den bästa bilen. Men sedan 2016, när jag körde med Johan, fick jag en enorm respekt för honom. Han förbereder sig minutiöst och är otroligt noggrann med alla detaljer.
Årets säsong tog sina första trevande steg för drygt två veckor sedan. Då testkörde Marklund på Gelleråsen.
Nu i helgen är det tävlingspremiär i Porsche Carrera cup. Marklund har däremot lite skillnad i förberedelserna den här säsongen.
– Vi har alltid kört Carrera cup med eget team, Marklund Motorsport. Nu när det bara blir två tävlingar har vi hyrt in oss i M-tech competition. Ett riktigt bra team med en familjär och härlig känsla, säger Marklund och fortsätter:
– Nu reser jag bara ned med hjälm och overall. Lite ovant med tanke på att jag har varit van att vara spindeln i nätet och se till så att kaffet är kokat, hotellrummen är bokade och alla mår bra. Samtidigt har det också tagit väldigt mycket tid.
Premiären körs på skånska banan Knutstorp.
– Förberedelserna har inte varit de bästa, men jag trivs på Knutstorp. Jag har inte heller haft något mål, utan har sett Carrera cup som ett bra sätt att utvecklas.
Det blir en bra uppvärmning. EM-tävlingen i rallycross i Höljes är det stora målet på årets säsong, som kan bli kort på grund av rådande omständigheter.
– Efter Höljes är inget planerat. Finns möjligheten att slåss om ett EM-guld eller SM-guld får vi utvärdera och kämpa för att hitta finansiering. Det är ett år som handlar om att överleva. Det är inte lätt att hitta budgetlösningar. Så jag vill därför inte måla upp en bild att jag ska köra hela året och riskera att bli besviken om det inte lyckas.
Resultaten är därför viktigare än på länge.
– Jag vill ju vinna de här tre tävlingarna som jag har planerat att köra. Det kan vara viktigt att ha något att visa upp när man ska jobba mot säsongen 2022.