Förra helgen fick Emil göra tävlingsdebut i rally när Vännäs Plåt-rallyt avgjordes i de södra länsdelarna. 16-åringen var ensam till start i sin klass, men var trots bristande konkurrens nöjd med sin insats.
– Jag tycker att det gick riktigt bra, speciellt eftersom vi kör utan noter vilket innebär att jag inte riktigt vet vad som kommer efter nästa kurva.
Tidigare har Emil, som fortfarande har drygt 1,5 år kvar tills han får ta körkort, tävlat i folkrace och kört en hel del på is. Fotboll höll han på med tidigare, men nu ska än mer tid läggas på motorsporten.
– Hela vår släkt har kört folkrace och jag har varit med kring tävlingar ända sedan jag var väldigt liten.
Vilka är de stora skillnader mellan folkrace och rally?
– Det är smalare vägar i rally och det händer lite mer om du kör av vägen, sedan är det högre hastigheter också, berättar Emil som under premiärhelgen nådde en topphastighet på 130 kilometer i timmen.
Tillsammans med sin pappa David Persson har Emil genom åren gjort sina timmar i garaget i Kusmarksliden, där Emils farfar, som varit kartläsare åt Rune Lindfors, har skruvat i otaliga bilar.
– Ur ett far och son-perspektiv är det här självklart också väldigt roligt. Vi skruvar och gör mycket själva och har ju garaget i skogen, men det är klart att all hjälp vi kan få är väldigt mycket värd, fyller pappa David i.
Och hjälp kommer de att få. Och det av två lokala och meriterade motorsportsprofiler. Roger Fransson, som känner Emils pappa David sedan tidigare, och Robert Dahlgren kommer att finnas med runt 16-åringen som stöd. Både ekonomiskt men också kunskapsmässigt.
– Vi har konstaterat att Emil är en folkrace-talang av ordentliga mått och då måste vi ju göra något mer av det. För killen kan definitivt köra bil, berättar Roger.
Roger driver själv VOC Mekonomen Rally och efter en diskussion om vilket steg som passar bäst för Emil kom de fram till att just den klassen var det bästa alternativet.
– Jag tyckte det var självklart. Det är en klass med hög konkurrens som har utvecklat många förare tidigare. De flesta av dem som blivit något inom svenskt rally har kommit fram genom VOC. Vi har varit bra på att utveckla talanger och därför kändes det rätt att försöka få det här att hända, säger Roger.
Första tävlingen är avklarad och Roger tycker att konstellationen har fått en härlig start på samarbetet.
– Nu finns det en bil och vi har börjat tävla, vilket är jättekul. Emil imponerade verkligen i lördags, han körde jättebra.
Robert Dahlgren, som firat stora triumfer under alla sina år inom motorsporten, är även han med i satsningen – som fokuserar lika mycket på bredd som på spets.
– Jag gillar generellt ungdomsidrott och brinner lite extra för motorsporten, där bilkörningen bara är en del. Det handlar också om att fixa sponsorer, hur du tränar och vilket kontaktnät du har. Där hoppas jag att kunna vara med och hjälpa till. Emil gör det jättebra, men det huvudsakliga syftet, åtminstone för egen del, är inte att det ska komma fram en ny världsmästare, säger han och fortsätter:
– Det har varit lite av en bristvara med ungdomar i sporten – oavsett om du kör på asfalt, grus eller snö – och förhoppningsvis kan vi skapa ett bilintresse hos fler ungdomar och ett sätt i att lyckas med det kan vara att ha Emil som ett språkrör.
Att 2023 satsa på eller bedriva motorsport i de norra delarna av landet är också rätt i tiden, menar Roger som ser stor potential i norra Norrland.
– Vi är precis i en process där allt håller på att hända. Vi har fantastiska förutsättningar här, oavsett vad du har tänkt att tävla i, med en kalasbana. Sedan har rallyverksamheten i Skellefteå dött av lite, men så var det inte tidigare och förhoppningsvis kan vi få fler att börja köra, säger Roger.
Vad är det du och Robert ska bidra med?
– Biltävling handlar egentligen väldigt lite om att köra bil och ska man ta sig vidare handlar väldigt mycket om att jaga sponsorer och pengar. Vi kan bidra med ett lite mer professionellt upplägg vid sidan av själva körningen, säger Roger.
När Robert själv kom fram som ung och lovande förare var det mycket tack vare en egen vilja och ett starkt driv.
– Jag blev nog faktiskt mer eller mindre nerkastad i "den djupa delen av bassängen" av mina föräldrar, som i sin tur hoppades att jag skulle börja simma. Det var knappt, men jag fick en flytväst då och då och klarade mig, säger han och ler.
Vilka är dina främsta råd till unga förare?
– Bara för att det handlar om motorsport får vi inte glömma bort att det fortfarande är ungdomsidrott. Det första jag frågade Emil efter tävlingen i helgen var om han hade haft roligt – och har du inte det så spelar det andra ingen roll. Det låter som en klyscha, men det är verkligen så.