Det har varit ett litet uppehåll sedan hans framgångsrika racehelg i Danmark. Uppladdningen efter det har skett på hemmaplan i Skellefteå.
– Jag vill bara in och köra race. Det känns lite konstigt att det blev ett så långt uppehåll från näst sista racet. Jag tror aldrig att en final har gått så här sent på året.
Förutsättningarna är riktigt bra. Han leder TCR Scandinavia med hela 21 poäng. Utdelningen för vinnaren i varje race är 25 poäng, vilket visar att Robban har goda marginaler med sig till Mantorp.
– Går in i sista perioden med 3-0 ledning. Det fyra som har chansen att vinna och de kommer alla att gå för det. Så det kommer att bli tuff körning.
Är det stor skillnad på ett race som är helt avgörande jämfört mot ett vanligt race?
– Du är inte bättre än ditt senaste race. Här är alla som verkligen avsluta på bästa sätt. Inte minst med tanke på utgående kontrakt och allt. Det brukar kunna bli lite stökigare. Vissa förare kommer att gå hårdare på omkörning och andra kommer att blocka hårdare. Så visst är det skillnad mot tidigare race.
I sammandraget ligger Tobias Brink närmast bakom. Men teoretiskt kan både Andreas Wernersson och Andreas Ahlberg vara med och slåss om vinsten.
Vilken konkurrent ser du som tuffast?
– Närmast i poängen är Tobias Brink. Han är en väldigt kapabel förare och det är inte oväntat att han är där. Jag hade nästan förväntat mig att han skulle vara där, men han hade lite strul i början av säsongen.
Ändrat taktik
Dahlgren och PWR-teamet har på många sätt haft en riktigt stark säsong som har tagit dem fram till helgens position. TCR-ledaren har sin syn klar på hur han kommer att köra. Det är full offensiv som är melodin.
– Det jag har förändrat sedan tidigare är att jag mer kör med strategin att ”anfall är bästa försvar”. Jag har verkligen gått för att vinna racen även. Tidigare har jag kört lite mer på poäng och bunkrat.
Dahlgren är inne på sin tredje säsong i sitt nya team och kan summera att det här året har förbättringarna bara fortsatt.
– Vi har haft en helt magisk säsong. Vi har varit snabba under alla omständigheter och jämför jag med mina andra år har vi aldrig varit så här snabba jämfört med konkurrenterna. PWR har verkligen gjort ett bra jobb.
Farten kan till och med bli ännu bättre inför sista racet, trots mycket straffvikt i bilen. Senast i Danmark gjorde Dahlgren en av säsongens starkast insatser.
– Vi hittade lite grejer inför Danmark och precis som tidigare under säsongen har vi lyckats göra bilen lite snabbare hela tiden.
Dahlgren har hela säsongen varit utpekad som den stora favoriten. Och en av de saker som utmärker Dahlgren är att han snarare mår bättre i den situationen än tvärtom.
– Jag har varit i den här sitsen tidigare. Det är lite nervöst, men jag längtar mer än att det är nervöst. Jag tycker att det är som roligast att köra ju mer som står på spel.
Kvalet är nyckeln
Under torsdagen filar teamet på de sista detaljerna. Det kommer inte att vara någon körning. Och Skellefteföraren tar bara dag för dag i sitt upplägg.
– Jag tar dagarna som det kommer. Jag har just nu bara fokus på kvalet under fredagen. Det är ju oerhört viktigt att lyckas bra i det. Det bästa vore förstås att vinna det och vinna första racet. Då är det ju klart i sådana fall.
Skrivit på
Officiellt har Dahlgren haft ett utgående kontrakt. Men inför den här helgen avslöjar föraren att det redan är klart för fortsättning i PWR.
– Det har varit klart ett tag. Vi var överens om att vi vill samma saker och får rätt förutsättningar att köra. Så vi bestämde att vi kör på och har inte gjort så stor sak av det.
Under hösten fyller Dahlgren 40 år, men som allt har utvecklat sig ser han inte slutet på karriären.
– Nej, det är fantastiskt roligt just nu att köra. Det finns även lite optioner i mitt avtal som gör att det även kan förlängas ytterligare.
PWR finns även i VM och har överraskat på många sätt. Och mästerskapet kan bli aktuellt även för Dahlgren.
– Jag stänger inga dörrar för VM. Jag är fortfarande öppen för att köra, men vi får se hur teamet bestämmer sig för att lägga upp allt.
Först och främst vill föraren ta sin andra touringcartitel. Det var två år sedan han vann den första titeln. Utöver det har han haft hela fem andraplatser.