Aktiebolaget STCC har tvingats ansöka om konkurs. Orsaken till den svaga ekonomin är sviter av de turbulenta åren kring finanskrisen. Det har inte hjälpt tillräckligt med vända trenden och framgångsrika införandet av TCR-reglementet.
Dessbättre får inte konkursen någon större påverkan på den kommande säsongen. Ett nytt samarbete har påbörjats som säkrar genomförandet av kommande säsong – och Midnattsloppet i Skellefteå.
– För oss gäller det nu att fokusera framåt. Svensk racing håller världsklass och ska så fortsätta. Därför kommer Svenska Bilsportförbundet, TCR Scandinavian Series AB och racingbanorna att agera tillsammans, säger Anna Nordkvist, vd för SBF i ett pressmeddelande.
Pressträff inom kort
Jan Marklund som jobbar med att färdigställa Fällfors nya bana har allt under kontroll.
– Det har jobbats för att TCR-klassen ska kunna leva kvar även utan STCC. Vi har haft bra koll på läget och kommer att kalla till pressträff inom kort. Det är just beskedet exakt hur det kommer att se ut inför framtiden som vi har väntat på. Nu ser vi fram emot att kunna presentera alla planer inför tävlingen på Fällfors.
STCC grundades 1996 och har drivit tävlingen som rankas som en av Europas största racingmästerskap.
Årets mästerskap kommer att genomföras precis som planerat och premiären äger rum på RIng Knutstorp 3–4 maj.
– Rent praktiskt innebär detta inga större förändringar för oss arrangörer. Att det blir ett samarbete med en ny stark konstellation innebär också att det finns möjligheter att utveckla tävlingshelgerna ytterligare, säger Fredrik Sjöqvist, VD för banan Mantorp Park.
Omtag
Den nya konstellationen SBF, racingbanorna och TCR Scandinavian Series AB har påbörjat arbetet för att driva mästerskapet, som har gått under namnet ”Kungaklassen”. Synen på framtiden är försiktigt optimistisk.
– Med det nya samarbetet för mästerskapet så tar vi tillsammans ett omtag för svensk racing och jag är övertygad om att vi kommer lyckas i år 2019, men framförallt att vi ska säkerställa och fortsätta utveckla svensk racing under kommande år, säger Greger Petersson, vd för TCR Scandinavian Series AB.
Skelleftestjärnan Robert Dahlgren summerade händelsen så här:
– För varumärket STCC är det förstås riktigt tråkigt. Men som det har utvecklat sig med de som ska samarbete ser det positivt ut både på lång och kort sikt. När det blev som det blev tycker jag ändå att det ser ut som ett drömscenario med de inblandade aktörerna.
Redan under eftermiddagen genomförde alla banor, däribland Fällfors, ett stort telefonmöte för att börja jobba med den nya strukturen