STCC har gått i graven, men i praktiken är den mest påtagliga skillnaden namnbytet. För teamen och förarna har det bakom kulisserna varit betydligt mindre drama än vad man hade kunnat tro när konkursbeskedet kom.
När nu krutröken har lagt sig och säsongen började ta form på de officiella testerna, står det klart att Robert Dahlgren är storfavorit inför den historiska öppningssäsongen för TCR Scandinavia.
– Det har jag inget problem med. Jag är gärna favorit, även om jag tycker att det ser ut som om konkurrensen är väldigt spännande.
Talanger på väg uppåt
Bakom Dahlgren ser en trio ur Brink Motorsport ut som den största utomstående konkurrensen. Andreas Wernersson kom fyra under fjolåret, lite i skuggan av Dahlgrens kamp mot Johan Kristofferssons kamp om titeln.
– Han är skicklig och precis som de övriga i teamet är det förare som är på väg uppåt och kan bli tuffare än vad många tror, säger Dahlgren.
Förutom Wernersson kör även Tobias Brink och Hannes Morin. Om den sistnämnde låter bekant beror det på att han är kusin med Dahlgrens teamkompis från förra säsongen, Philip Morin, som överraskande valde att lägga av inför den här säsongen.
Men konkurrensen kommer även från Dahlgrens team i form av Mikaela Åhlin-Kottulinsky. 27-åringen blev historisk genom att bli första dam att vinna ett race under fjolåret.
– Hon är en väldigt skicklig förare och hon har utvecklats. Hon kommer att vara med och kunna utmana också.
VM fanns med
Dahlgren gör sin tredje säsong i framgångsrika teamet PWR Racing, som drivs av Daniel Haglöf och Poker Wallenberg. Den här säsongen har teamet även tagit klivet in i VM, WTCR. En satsning som blev officiell ganska nära inpå säsongsstarten, men har varit lyckosam så här långt. Men Dahlgren blev kvar i den nationella serien.
– Det fanns på tapeten, men tiden och de åtaganden som fanns gjorde det orealistiskt i ett tidigt skede för egen del. Jag gläds ändå att det går så bra på VM.
Två pallplatser har det redan hunnit bli för teamet.
Finns det fördelar med att ni kör även i VM?
– Den största fördelen är att vi kör med samma däck både i TCR och VM. Det gör att vi kan dra många lärdomar från VM.
Under fredagen körs kvalet och på lördag körs den första deltävlingen för året. Den sker på skånska Knutstorp Ring, där Dahlgren var snabbast under officiella testerna för två veckor sedan.
– Det känns bra, även om det är viktigt att komma ihåg att de officiella testerna inte går att dra alltför stora slutsatser av.
Jag är gärna favorit.