Lugnet för stormen för Marklund: ”Vi siktar högt i år”

Anton Marklund tar det lugnt och jobbar på Drivecenter Arena i väntan på läget i världen ska bli bättre. Bolidenförarens team, GCK, har en betydligt skarpare karantän än vad vi har i norra Sverige. ”Allt är helt nedstängt. Ingen jobbar med någonting just nu”, berättar Marklund.

Världsmästaren från 2019, svensken Timmy Hansen.

Världsmästaren från 2019, svensken Timmy Hansen.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Livsstil & fritid2020-04-06 06:45
undefined
Anton Marklund i stor intervju om tankarna inför årets VM i rallycross. Sporten är i likhet med övriga samhället satt i pausläge.

Hans team, GCK, är baserat i den franska staden Clermont–Ferrand. Den ligger 15 mil väster om Lyon och allt är helt nedstängt där, precis som i hela Frankrike.

– Det här är egentligen den mest intensiva testperioden på året. Så för två veckor sedan var kontakten intensiv, men sedan allt stängdes ned har det varit tystare. Just nu händer ingenting. Alla i mitt team är hemma och tar det lugnt. Positivt är att ingen i teamet är smittad.

De två första tävlingarna i årets världsmästerskap är flyttade utan att ha fått något nytt datum. Officiellt är 16 maj startdatum för VM i rallycross, men i nuläget talar allt mer för att även den tävlingen, som är planerad att köras på klassiska Spa i Belgien, också kommer att skjutas upp.

– Det senaste uppgiften jag har är 16:e maj, men vi ser ju alla vad som händer. Som det ser ut nu är det lätt att bli tveksam till om det kan bli något även där. Men, vi får vänta och se vad som händer.

Jobbar på Drivecenter

27-åringen är hemma i Boliden och jobbar för fullt med annat nu när motorcrossäsongen är pausad.

– Det är en tuff tid och jag måste faktiskt säga att just nu funderar jag inte ens över när vi ska komma igång. Ingen jobbar med det här och det är ju inte heller i morgon som vi kommer att köra igång. Samtidigt saknar jag inte saker att göra.

Hemma i huset har hans dotter hunnit bli ett halvår gammal.

– Det händer mycket just nu och normalt skulle det här vara en tid när jag är borta väldigt mycket. Så det är förstås väldigt kul att kunna vara hemma just nu.

På dagarna jobbar han på Drivecenter.

– Det finns mycket att göra. Vi har en biluthyrning där så jag har rekondad och tvättat bilar. Det är fullt upp under dagtid.

Spännande säsong

Marklund börjar vara rutinerad i VM-sammanhang. Fjolåret bjöd på sparsmakade resultat, men andades ändå mycket potential. En potential som Bolidenförare hoppas få ut den här säsongen.

– Nu känner jag teamet och bilden. Det känns mer och mer som det har gjort i Marklund Motorsport. Den där familjära känslan som gör att alla vill jobba lite hårdare för att det ska bli riktigt bra.

undefined
Anton Marklund blev sjua i VM 2019.

Marklund slutade sjua i mästerskapet, trots en hel del stolpe ut Han fick vinna sin första deltävling, men ett millimeterfel tog ifrån honom segern. Lite symtomatiskt för säsongen, där Marklund och teamet bitvis hade mycket att glädjas åt. Problemet var att teamet aldrig fick ihop alla delar samtidigt. Något teamet har en förhoppning på den kommande säsongen.

– Mitt mål är att bli världsmästare och jag tycker att den känslan finns. Får vi allt att fungera som vi har hoppats, har vi chansen den här säsongen.

Hård konkurrens

Anton Marklund kommer att tävla själv i sitt team den här säsongen. Ägaren, Guerlain Chicherit, kommer att tävla i ett underteam i en Renault Clio. Däremot kommer Marklund att få rejäl konkurrens med sin bil, Renault Megane. Toppföraren Andreas Bakkerud och Liam Doran kör samma bil men representerar ett annat team.

– Det ska blir riktigt roligt att få så bra förare som nära konkurrenter. Ska också blir riktigt kul att kunna få mäta sig mot Bakkerud och Doran med samma material. Jag är övertygad om att det kan ge oss alla tre en riktig push.

Annars är det två svenskar som är förarna att jaga på banorna när säsongen startar. Timmy Hansen vann senaste VM:et efter stor dramatik. Förre världsmästaren Johan Kristoffersson är dessutom tillbaka med Volkswagen.

– De är de som man verkligen vill vinna över under säsongen. Det är en kul VM-uppställning med tanke på alla svenskar och det kan bli många svenska pallplaceringar skulle jag tro.

Tuffare körning

Rallycross skiljer sig en hel del från vanlig banracing. Inte minst är det en mycket högre tröskel för reglementet och ”race incident” är betydligt vanligare. Det gör att närkamperna och körningen är bitvis riktigt tuff. Något som präglade förra säsongen ganska tydligt.

– Det var lite ”wild and crazy” och mer kubbning. Kul för sporten ävenom det kanske blir lite mer lotteribetonat. Allt går så fort därute och med den körning som är uppstår mer incidenter. När du väl bestämmer dig för att göra något, går det sällan att avbryta och då kan det bli som det blir ibland.

Andreas Bakkerud var inblandad i många incidenter, men hela säsongen präglades av riktigt tuff körning.

– Jag tror att de flesta blev inblandade i något under säsongen, säger Marklund, som själv råkade ut för en hel del.

En av de mer uppmärksammade händelserna var när Reinis Nittis bil lyfte på curb och landade med ena hjultet på taket på Marklunds bil.

Underdog

Marklund tillhör inte förhandsfavoriterna. Men han finns precis bakom Bakkerud, Hansen och Kristoffersson som en outsider.

undefined
Världsmästaren från 2019, svensken Timmy Hansen.

– Vi har förberett oss bra och började faktiskt redan i mitten av förra säsongen. Många detaljer är på plats och vi har gjort flera intressanta förbättringar. Bilen är lite lättare, har bättre motoroptimering och vi kommer att kunna ha den setup vi vill ha utan att kompromissa. Många bäckar små kan betyda mycket. Vi siktar högt i år och vi har det som krävs är min känsla.

Det som återstår är att vänta in bättre och säkrare tider.

– Vi kan inte göra så mycket och just nu är det annat som är viktigare. Men när vi väl närmare oss är det mycket är hoppfullt, säger Marklund.

Det senaste uppgiften jag har är 16:e maj, men vi ser ju alla vad som händer.

Anton Marklund

Född: 1992

Team: GCK

Meriter: Sjua i senaste VM. EM-guld i Supercar 2017, 2:a i EM 2018.

Bil: Renault Megane

Aktuell: Väntar på att få inleda sin sjätte VM-säsong. Hans team med bas i Frankrike sitter i hemkarantän i väntan på att det ska bli bättre kontroll på Coronautbrottet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!