Teamet med Skellefteås snabbaste förare Daniel Jedborn i spetsen hade sedan fyra veckor laddat och sett fram emot deltävlingen i Finland. Man såg dessutom ut att ha något riktigt stort på gång. Under fredagen kvalade de in på en första plats och blev till sist tvåa inför finalerna. Men när det väl gällde tog allt slut i första loppet.
– Det är fruktansvärt surt. Vi åkte ut första svängen på grund av ett jäkla elfel. Bilen lade av innan vi skulle åka så det blev tyvärr katastrof. Vi är inte här bara för att delta, utan för att vinna så det känns extra surt. Men nu har vi lärt oss en läxa av det här och får bygga bort felet så att det inte inträffar i framtiden, säger Daniel och passar på att kritisera banan.
– Det är en helt ny anläggning men den har varit allt annat än bra. Det är helt enkelt inte en tillräckligt bra bana för en så här pass kraftig bil. Dessutom är det ett litet gupp cirka hundra meter ut, säger han irriterat.
Tappar synen
– En nitrobil är så fruktansvärt känslig så släpper man på gasen och är på den igen kan det lika gärna säga kaboom och allt är skrot.
I dragracing är det även viktigt att däcken hela tiden spinner under loppet. Annars uppstår kraftiga vibrationer.
– Man tappar synen av skakningarna. Allting blir som en grå massa och det skakar så mycket att det är helt omöjligt att hålla kvar foten på gasen.
Daniel är annars en rutinerad förare och får inför starterna inga större adrenalinpåslag eller förhöjd puls på startlinjen.
– Jag är bara riktigt koncentrerad. Det går inte prata med mig. Men nu kändes det som att peta hål på en ballong, säger han.
Han tycker dock mest synd om teamet med mekaniker som ställer upp i vått och torrt.
– Men det är inte mycket göra åt utan det är bara att bita ihop och fokusera på nästa tävling.
Härnäst väntar nästa deltävling på den ökända banan Tierp Arena. En anläggning som han har ett helt annat förhållande till.
– Det är en bana på världsnivå, där kan man absolut inte skylla på något, avslutar han.