Dahlgren: ”Vi har inte fått betalt för vår höga fart”

Robert Dahlgren har rest till värmländska Karlskoga med vind i seglen. Han leder serien och hans Seat Cupra har fungerat perfekt. Ändå finns lite smolk i bägaren. ”Vi skulle ha haft fler poäng”, menar Dahlgren.

Snabb hela säsongen. Men Robert Dahlgren och PWR har inte fått full utdelning trots den höga farten. Men på Gelleråsen hoppas Dahlgren kunna rycka ifrån i poängprotokollet.

Snabb hela säsongen. Men Robert Dahlgren och PWR har inte fått full utdelning trots den höga farten. Men på Gelleråsen hoppas Dahlgren kunna rycka ifrån i poängprotokollet.

Foto: Joakim Åström

Livsstil & fritid2019-08-17 07:44
undefined
Snabb hela säsongen. Men Robert Dahlgren och PWR har inte fått full utdelning trots den höga farten. Men på Gelleråsen hoppas Dahlgren kunna rycka ifrån i poängprotokollet.

Hans ledning efter fyra tävlingshelger är nio poäng till närmaste motståndare, Andreas Wernersson, i Brink Motorsport. Det är en riktigt liten ledning. Bara mellan en första och en andra plats går det att hämta ikapp sju poäng. Så när den femte tävlingshelgen ska avgöras på Gelleråsen är det en riktigt tät serie.

– Det är jämnt och det är riktigt kul. Jag trivs också väldigt bra när det är mycket som står på spel.

Banan i Karlskoga är också av den karaktären att den kan gynna Dahlgrens och hans team, PWR.

– Vår bil har fungerat riktigt bra i kurvorna. Där känns det som om vi har haft ett övertag.

Gelleråsen är krävande och utslagsgivande. Mycket talar för att kvalet får en större roll än vanligt.

– Det är riktigt svårt att köra om och en tuff bana. Så kvalet kommer att bli viktigt. Andra racet blir också en utmaning om kvalet har gått bra. Men jag trivs på banan och känslan är att vi kan ha fördelar sett till banans kurviga struktur.

Körsugen

Dahlgren har haft ett bra sommaruppehåll sedan tävlingen i Falkenberg, en bit in i juli.

– Jag måste säga att jag sällan har längtat så här mycket efter att få tävla. Det känns otroligt roligt att köra nu efter semestern. Kanske har det att göra med att körningen inte längre har skett på heltid. Längtan till tävlingshelgerna och suget att tävla mycket större än på länge.

Körsuget har avspeglat sig på banan, även om Dahlgren känner att utdelningen kunde ha varit större.

– Jag känner mig lite rånad på segern senast i Falkenberg. Jag tycker inte själv att jag gjorde något fel. Det var tight racing och ändå blev jag bestraffad.

Dahlgren tappade sju poäng på det domslutet. I första tävlingen på Knutstorp tappade han tio poäng efter målgång. Totalt 17 poäng.

– Vi har inte fått betalt för vår höga fart. Men det som var tufft sist var att vi har en gentlements agreement att inte anmäla varandra. Ändå valde Brink Motorsport att anmäla. Det var inte bra, förstås.

Så förutom körsug – finns en del revanschlust också.

– Jag är riktigt taggad och känslan är bra. Inte minst med tanke på hur bra vår bil har varit hela året.

Längtan till tävlingshelgerna och suget att tävla mycket större än på länge.

Ställning TCR

1) Robert Dahlgren, PWR, 153 poäng, 2) Andreas Wernersson, Brink Motorsport, 144 poäng, 3) Tobias Brink, do, 126 poäng, 4) Andreas Ahlberg, Kågered Racing, 116 poäng, 5) Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR, 97 poäng.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!