I måndags kom nyheten att Skellefteå AIK blev den första svenska klubb att värva en spelare som spelade i KHL förra säsongen.
Det har skapat stor uppmärksamhet i hockey-Sverige. Så även hos sponsorer.
– Så här är det, vi följer den här händelseutvecklingen/situationen så klart och vi förstår att det väcker frågor. Vi har en dialog med klubben om det här, vi har haft det under veckan och kommer fortsätta ha det, säger Mimmi Jonsson, kommunikationschef på Skellefteå Kraft.
Företaget är, tillsammans med Boliden, en av två huvudsponsorer. Man kopplas också extra starkt ihop med AIK då arenan heter Skellefteå Kraft Arena.
– Som sponsor är det viktigt att säga att det är AIK själva som fattar beslut i klubben, att som sponsor har vi ingen insyn i hur de jobbar eller värvar spelare, förtydligar Mimmi Jonsson.
Har Skellefteå Krafts förtroende för Skellefteå AIK minskat?
– Sponsoravtal bygger alltid på förtroende och situationen kräver en nära dialog. Vi tar frågan om vårt sponsorskap på största allvar.
Har ni varit i kontakt med AIK under dagen (läs; onsdag)?
– Ja.
Under onsdagens intensifierades historien kring AIK:s värvning av Kenny Agostino då det framkom uppgifter att 31-åringen ska ha haft möjligheten att bryta sitt KHL-avtal förra sommaren, något som han tidigare påstått varit en omöjlighet.
Senare på onsdagen kom också beskedet att Skellefteå AIK brutit sitt ettårskontrakt med Agostino.