Luleå Hockey vill byta från nuvarande upplägg med varannan hemmamatch till NHL-modellen där det högst seedade laget först har två hemmamatcher och sedan två bortamatcher. Det handlar om att minska på resandet.
– Historiskt har slutspelen alltid varit vårt sätt att göra ett bra ekonomiskt resultat. Men om man, som det är nu, ska betala en halv miljon för att åka charterflyg så blir det inte många kronor över, sa Enbom då.
Rögle vill samma sak som Luleå och för att förändringen ska göras måste en övervägande majoritet av SHL-klubbarna vara överens om det. Johan Hemlin, SHL:s sportchef, tror att ett beslut kan tas i juni.
– Jag skulle vilja påstå att det var elva eller tolv klubbar som ville behålla nuvarande upplägg med hemma, borta, hemma, borta. Därför blev det ingen förändring till den gångna säsongen, sa Hemlin till Helsingborgs Dagblad förra veckan.
Sporten har ringt runt till de övriga tolv SHL-klubbarna och de flesta är i grunden positiva till Luleås förslag.
Johan Lindbom, klubbdirektör i HV71, säger att han ser fördelar med att slippa charterflyg.
– Vi har inte diskuterat det till hundra procent än, men vi har också pratat om fördelarna med det här förslaget. Vi har inte tagit ett aktivt beslut men vi är positiva inställda till det, säger Lindbom och fortsätter:
– Det har sagts att det är mer sportsligt med att spela varannan hemma och varannan borta men andra ligor kör ju på det andra formatet med bra resultat, så det kanske är lite förlegat sätt att tänka på. Det gäller att tänka lite nytt, miljövänligare och mer ekonomiskt.
Patrik Sylvegård, vd i Malmö, är lite orolig för att det kan bli svårt att fylla arenan två hemmamatcher i rad i en kvartsfinal.
– Jag har inget problem med att folk driver frågan. Jag tycker att förslaget kan vara väl värt att prova. Så vi är inte emot det. Men jag vet också att vissa kommersiella delar, både i Malmö Redhawks och andra klubbar, säger att har du otur så får du två hemmamatcher en måndag och en onsdag och då ska du fylla dem, säger Sylvegård och fortsätter:
– Det kan slå lite fel. I en final har det inte någon betydelse, men i en kvartsfinal kan det ha en stor betydelse vilka dagar du spelar.
Han ser dock även fördelar med att ändra formatet.
– Men du spar kanske ekonomin om det är längre resor. Jag vet att diskussionen har förts, men att man också har varit skeptisk till att ha två hemma så där tätt. Samtidigt har ju allsvenskan lyckats bra med det formatet, så varför skulle inte det vara genomförbart?
Sylvegård säger också att Malmö inte har diskuterat frågan klart inom klubben.
Erik Forssell, som är general manager i Skellefteå AIK, har inte tagit ställning i frågan.
– Vi är egentligen ganska öppna för båda förslagen. Ofta får man höra olika argument varför man ska byta och det ekonomiska blir inte ofta så bra som man kan tro, säger Forssell.
Forssell köper inte att det blir billigare och mindre charter med ett annat slutspelsformat. Men han har andra motargument än övriga klubbar.
– Hur ska det gå till i praktiken? Det är ju frågan. Jag vet att det är jättemånga som säger det argumentet, men sen när man pratar om det på djupet så är det ganska svårt att förklara hur det ska bli så mycket mindre flygningar ändå, säger han och fortsätter:
– Det uppenbara är att det blir mindre charter och billigare. För oss är det inte givet att det blir så i praktiken. Men vi är öppna för bra argument.
Klubben som verkar mest emot Luleås förslag är Växjö. Vd:n Johan Markusson säger:
– Jag tycker att det är bra som det är. Jag gissar att det har lite med resor att göra och att man kan göra det smidigare för spelarna på så sätt. Så jag har väl förståelse om det finns någon som vill ha förändring, men jag kan inte påstå att det är något som jag ligger sömnlös över.
Motargumentet många lyfter är ju dels den ekonomiska kostnaden av att chartra ett plan, samt miljöaspekten. Vad säger du om det?
– Ja, och det köper jag, det är absolut jätteviktigt. Det finns för- och nackdelar med båda uppläggen och jag kan inte säga att jag är någon lobbyist för varken det ena eller det andra. Jag är neutral i frågan.
Övriga klubbar:
IK Oskarshamn
Johan Göransson, klubbdirektör:
– Jag vet att det fanns en dialog kring det inför säsongen, men vi har själva inte riktigt börjat analysera det än inom föreningen, så jag har inget riktigt bra svar än, säger han och fortsätter:
– Fördelen med det nuvarande formatet är väl den sportsliga aspekten medan det framförallt finns andra hållbarhetsaspekter i den andra vågskålen. Det är så många olika parametrar så jag tycker det är rimligt att man tar upp denna fråga för diskussion. Vi får analysera det gemensamt med de andra klubbarna och se till så att vi tar rätt beslut för framtiden.
Modo
Johan Widebro, vd:
– Det är väl ingen fråga som vi har hunnit tänka på om jag ska vara ärlig. Vi har ju varit i SHL i fem dagar, haha, så det är ingen fråga som ligger högt upp på vår agenda idag. Däremot har vi ju spelat så i Hockeyallsvenskans slutspel nu och det har funkat bra. Ser man ur ett hållbarhetsperspektiv med resor och så, är det klart att det är bra att köra två matcher om man ändå ska resa långt, säger han och fortsätter:
– Generellt har vi inte tagit ställning varken för eller emot i det här läget men det har fungerat bra i Hockeyallsvenskan. Det känns onödigt att chartra plan så mycket, dels ekonomiskt men även utifrån miljöaspekten. Vi skulle nog inte bli missnöjda ifall det blev en förändring i SHL.
Timrå
Lars Backlund, styrelseordförande:
– Utifrån ett hållbarhets- och ekonomiperspektiv är det ju vettigt att spela två matcher, precis som Hockeyallsvenskan. Det känns onödigt att pendla med flygresor så mycket fram och tillbaka, så personligen tycker jag att det skulle vara en bra förändring.
Backlund bollar upp spänningen som den främsta fördelen med det nuvarande formatet. Att det snabbt sätt stor press på det andra laget ifall båda de första matcherna slutar i hemmavinst. Han hittar dock snabbt motargument mot sitt påstående.
– Men samtidigt får man ju den fördelen av en anledning, eftersom man placerat sig högre i serien. Dessutom har det ju i år visat sig att det inte är en så stor fördel att ha hemmaplan i den här jämna serien ändå. Alla kan slå alla.
Färjestad
Stefan Larsson, vd:
– Den frågan har vi nog inte ens värderat. Vi spelar som de säger till oss att spela (skratt). Det finns ju många delar att ta i beaktning. Kostnader, hållbarhet, påverkan på individer, men även en kommersiell möjlighet på paketeringen av publikintresset. Jag vet egentligen inte om något format är bättre än det andra, säger han och fortsätter:
– Det är klart du kan spara både kronor och i någon mån även miljöpåverkan, även fast det resande som vi står för är en väldigt liten del i det stora sammanhanget. Det finns anledning att titta djupare i frågan.
Örebro
Mikael Johansson, vd:
– Vi har väl funderat på det också, men vi har inte fattat något beslut, säger Johansson.
Han ser fördelar med Luleås förslag och det nuvarande systemet.
– Fördelarna nu skulle kunna vara dels att det är lättare att fylla arenorna. Nu har ju vi en fördel att vi har ganska bra beläggningsstad i Örebro då. Sen är det väl möjligtvis det sportliga, att man vill ha det på det sättet. Men jag tror att det finns möjlighet att faktiskt fatta ett sådant beslut. Men vi kommer säkert diskutera det internt och jag vet att allsvenskan kör på det sättet. Det är en bra diskussion att ta.
Frölunda
Christian Lechtaler, klubbdirektör:
– Vi har inte tagit något beslut i klubben om det och vill därför inte kommentera det.
Linköping
Jimmy Bergvall, kommersiell chef, säger att i Luleås förslag slipper man resorna fram och tillbaka. Det finns också ett hållbarhetsperspektiv i att resa mindre.
– Det blir inte lika hattigt heller på det viset. Fördelen är att man har två hemmamatcher i rad. Det går ju att bygga någonting ring det, säger Bergmark.
Ni i klubben har inte tagit något beslut om det här?
– Nej, egentligen inte. Vi har inte resonerat runt det, men det finns fler fördelar på ett sätt (med att byta modell). Gör jag en snabbanalys tror jag att det är så.
Leksand
Vi har sökt vd:n Andreas Hedbom, men inte fått något svar.