Ändringarna som träder i kraft den 19 januari innebär att lagen i SHL nu kommer att kunna anpassa sina publikantal efter arenastorlek vilket är vad föreningarna önskat i en skrivelse till myndigheterna.
Och när Norran når Håkan Billing, marknadschef i Skellefteå AIK, är han väldigt lättad över det nya beskedet:
– Det är positivt så klart för det betyder att vi kan ta in alla årskortsinnehavare. Det blir omkring 1 600 i publiken nu.
Hur är det att ständigt anpassa sig efter nya rekommendationer?
– Jo, men vi börjar bli härdade. Men det svåraste av allt är att vi kan ha koll på hur man ska göra men att få ut allt med kommunikationen till alla är ett jäkla jobb, säger han och avslutar:
– Det positiva med detta är ju att myndigheterna har lyssnat på vad som sagts till dem, för det var ju märkligt hur de behandlade alla på samma sätt. För från ligan sa vi att det måste vara någon form av anpassning efter arenastorlek och det här känns som ett steg framåt.