Därför satsar sponsorn stort på breddidrotten

Idrottsrörelsen har stora utmaningar framför sig. I Umeå är hela Thorengruppen skakat i grunden och även Umeå IK har brottats med stora problem. I Skellefteå kämpar Clemensnäs för att hitta en hållbar väg fram. Klubbens nya storsponsor bryter mönstret på många sätt.
– Det var både mycket hjärta och hjärna bakom vårt beslut, säger Jan-Erik Lööf, delägare för Fastighetsbyrån.

Fredrik Lindgren och Jan–Erik Lööf

Fredrik Lindgren och Jan–Erik Lööf

Foto: Adam Savonen

Ishockey2024-11-20 17:00

Att bedriva en idrottsförening i dag är en stor utmaning. I backspegeln är det är många som minns det vilda 70-talet och glada 80-talet, då klubbar i princip inte kunde gå i konkurs. Många klubbar byggde upp en solid ekonomi och föreningslivet präglades av aktivitet för alla.

I dag är verkligheten en annan och även den spetsigaste elitidrott har utmaningar att hitta stabila och hållbara intäkter. Skellefteå AIK gick back med 4,7 miljoner kronor senast och Umeås största lag, Björklöven, backade hela 8 miljoner kronor.

Det är förstås ett allvarligt symptom när även ledande föreningar, som ofta har både fina mediaavtal och tunga huvudsponsorer i bakgrunden, misslyckas att nå över nollstrecket när allt har summerats.

Clemensnäs finns, i likhet med många andra föreningar, i vattnet bakom Skellefteå AIK. Att hitta intäkter är i det segmentet har blivit allt tuffare.

Därför är det ingen liten sak att klubben har slutit ett treårigt avtal med Fastighetsbyrån. Ett avtal som genererar ett sexsiffrigt belopp årligen.

– Det var många känslor som styrde. Var gör pengarna mest verkan? Jag rådfrågade runt i företaget och det var många som hade någon som hade koppling till föreningen. Någon hade en son eller dotter som spelar och så vidare. Det blev naturligt och det fanns många beröringspunkter, säger Lööf och fortsätter:

– Kan man hjälpa till med bredden, kommer det att hjälpa toppen. Det ena utesluter verkligen inte det andra. Jag vet ju att satsar jag i Clemensnäs, kommer några tjejer och killar att få chansen att gå till Skellefteå AIK. Då gynnas ju även eliten, vilket blir en kedja av följder. Väl där kändes det därför bäst att satsa på Clemensnäs.

Kanske en ny trend är på gång att startas, där företag kan se långsiktighet även i föreningar som inte befinner sig på toppen av näringskedjan. Sunnanå blev sponsrad av ett företags konsortium som gick in med en halv miljon på ett bräde. Även i det sammanhanget med syfte att långsiktigt stötta en förening för att göra skillnad ur ett vidare perspektiv.

Det som också utmärker satsningen från Fastighetsbyrån är att de, trots rätten att döpa om Kopparhallen, har valt en annan lösning.

Hur kom ni fram till den tanken?

– Kopparhallen är ju Kopparhallen. Visst skulle den kunna heta Fastighetsbyrån arena eller något annat, men det kändes inte rätt hos mig. Nej, det här är Kopparhallen och det kändes rätt att göra som vi gjorde.

För Clemensnäs är Fastighetsbyråns satsning enormt vikigt. Föreningen genomgår en av klubbhistoriens största utmaningar, då det saknas pengar för kunna fortsätta satsningen i Hockeyettan.

Läget är ännu tufft, men håller på att ljusna.

Fredrik Lindgren och Clemensnäs har även glada nyheter att presentera. Det är nu helt klart att Clemensnäs kommer att ha två J18-lag kommande säsong.

– Det har varit en brinnande fråga sedan jag tillsattes. Vi har ju haft utgallring från U16 till vårt regionlag. Jag ska vara ärlig och säga att det är inte roligt att ge ett negativt besked, där man inte vet som spelar kommer att fortsätta spela efter det. Vi har vänt oss till samarbetspartners för att hitta väg fram, vilket har varit en utmaning. Men nu har vi fått klartecken från styrelsen att vi startar. Det behövs.

En positiv och glad nyhet med tanke på hur tufft föreningslivet har blivit – både i Skellefteå och övriga landet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!