– Kommunfullmäktige har beslutat ett fritidsnämnden får ge möjlighet till föreningslivet att sälja namnrättigheterna, för att på så sätt få pengar till sin verksamhet, förklarar Joakim Wallström (V), ordförande i fritidsnämnden.
Det finns flera exempel i Skellefteå, där Skellefteå Kraft arena är ett av de tydligare. Men också Electrolux Home arena, Norrvallas konstgräsplan, där Sunnanå SK haft rättigheterna att sälja namnet. Nu har klubben fått det beslutet förlängt, och har rättigheterna i ytterligare tre år.
– Det är ett samarbete som vi gör med Skellefteå FF, vi säljer arenanamnet i samarbete med Electrolux Home och intäkterna delar vi med FF, med tanke på att vi båda spelar där. Det är inga jättestora pengar det handlar om, men är ändå värdefullt och skapar bättre förutsättningar för oss, säger Krister Lundgren.
En förutsättning är att delar av vinningen ska gå till ungdomsidrotten i Skellefteå. Lundgren berättar att tio procent av pengarna går till ungdomsfotbollen.
Hur känns det att ni får förlängda rättigheter?
– Det känns bra. Vi har ett bra samarbete med flera parter, dels med kommunen, dels med Electrolux Home, och även ett mycket bra samarbete med Skellefteå FF. Jag är tacksam, och det känns bra ur alla de perspektiven, säger Lundgren.