Finalen – ett drama av sällan skådat slag

En final kan inte bli så mycket mer spännande än så här. STCC fick bästa tänkbara finish på sin comebacksäsong. Rob Huff vann en stor och välförtjänt seger, men först efter ett historiskt trekejsarslag.

Fart och fläkt. Däremellan hårda ord och många bedömningar för domarna. Hård racing när det gäller som mest, är melodin. STCC-finalen var något utöver det vanliga i på Ring Knutstorp.

Fart och fläkt. Däremellan hårda ord och många bedömningar för domarna. Hård racing när det gäller som mest, är melodin. STCC-finalen var något utöver det vanliga i på Ring Knutstorp.

Foto: Adam Savonen

Bilsport2020-10-10 19:34
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Finalen på skånska Knutstorp blev precis så dramatisk som många hade förutspått. Utgången var totalt oförutsägbar hela vägen fram till slutet av det tredje och sista racet. Och på vägen fram hade alla tre utmanare till titeln i sammaställningen turats om och haft ledningen om vartannat.

I slutänden krävdes en världsmästare för att nå ett avgörande. Lestrup racing gjorde en storsatsning och värvade 2012 års WTCC-världsmästare till sitt team i form av Rob Huff. En värvning som gjorde avtryck direkt i första tävlingen på Gelleråsen, men som ändå utmärkte sig genom att komma till finalen utan en vinst i något av racen.

Robert Dahlgren och PWR har haft fullt upp att jobba med sina nya bilar. En nog så tuff utmaning, men Dahlgren hittade ändå en väg att på allvar kunna utmana om titeln. Skellefteås stjärnförare påpekade efter tävlingen att mästerskapet inte avgörs på finaldagen, utan att det finns mängder av delar efter vägen att peka på. Han göra sällan misstag, men med ett helikopterperspektiv känns krocken i tredje racet hemma på Drivecenter arena som den stora plumpen i protokollet.

Tobias Brink kan titta tillbaka på en tjuvstart i första tävlingshelgen på Gelleråsen, som en av delarna som kostade honom dyrt. Han växte sig ändå oerhört stark under säsongen och såg ut som den stora favoriten efter sitt monsterkval i fredags.

Huff däremot, har inte haft något riktigt djupdyk någon gång under säsongen. Dessutom visade britten mästerskapsklass genom att vara snabbast precis när det var helt avgörande. Han vann två av tre race och noterade därutöver en andraplats när allt stod på sin spets. Det är omöjligt att inte bli imponerade av den ödmjuke britten, som gav en större förståelse varför han även har varit världsmästare.

Dramat på Knutstorp sticker ut, men undertecknad kan referera till en annan häftig motorsporthändelse. Skoter–VM i Malå 2009 bjöd på en liknande dramatik. Då kämpade trion Peter Ericson, Emil Öhman och Niko Korsumäki om vinsten. Under sista finalracet turades trion om att leda, men Ericson stod till slut som vinnare. Avgörandet kom bara något varv från målet.

Ericson höll sig kall medan de andra två kraschade. Marginalerna är inte större än så. Det är motorsport när den är som bäst och du måste överträffa dig själv för att vinna.