Visar upp det nya klubbmärket

Skellefteå FF vill vara mer än en fotbollsförening.

Johan Nilsson, marknadsansvarig Skellefteå FF. Foto: Jeanette Lövgren.

Johan Nilsson, marknadsansvarig Skellefteå FF. Foto: Jeanette Lövgren.

Foto: Foto: Malin Christoffersson

Sport2013-11-23 08:53

Klubben har tagit fram en ny värdegrund och byter samtidigt klubbmärke och klubbfärger. Bort med det röda och in med svart och guld.

– I slutet av 2011 började vi undersöka vår målsättning och identitet och upptäckte i samband med det att vår vision var passé. Då startade vi ett värdegrundsarbete som pågått sedan dess, berättar Pär Hultgren, projektledare i marknadsgruppen.

Det hela mynnade ut i en ny värdegrund med tre viktiga punkter (se faktarutan). Framför allt vill Skellefteå FF ta en större roll i samhället och genom fotbollen stärka regionen.

– Vi vill vara mer än en fotbollsklubb och har ju redan i dag arrangemang som Vinterkicken och Beachfotbollen. Det vill vi ska bli ännu tydligare framöver, säger Johan Nilsson, marknadsansvarig.

Skellefteå lyfts fram

Tillsammans med en kommunikationsbyrå har klubben arbetet fram ett nytt klubbmärke och nya klubbfärger. Det nya klubbmärket lyfter fram Skellefteå betydligt mer än det gamla, som enbart innehöll ordet FF, och anspelar på många sätt på Skellefteå som stad.

– I fotbollssammanhang vill vi profilera Skellefteå hårdare än vad som gjorts hittills. Vår ambition är ju att vara flaggskeppet för herrfotbollen i Skellefteå, säger Nicklas Boman, som jobbar med administration, projekt och kommunikation.

Svart, vitt, guld

Färgerna som gäller från och med nu är svart, vitt och guld, där svart symboliserar historien från tiden då klubben hette Skellefteå AIK och guld står för guldstaden.

– Vi har tittat på matchställ helt i guld med svarta siffror och ett i svart med guldsiffror. Vi får se hur det kommer att fungera i verkligheten, säger Johan Nilsson.

Nuvarande klubbmärke, som infördes 2005 och anspelar på det dåvarande samarbetet mellan Sunnanå, Morön och Skellefteå AIK, kommer nu att bytas ut - ett arbete som kommer att ta tid.

”Ett lyft för oss”

Det nya klubbmärket och färgerna har fått en bra mottagande inom föreningen.

– På medlemsmötet blev det väldigt positivt bemött. Alla tycker det är ett lyft för oss och att det speglar både historien och det vi står för idag, säger Christer Lindgren, ordförande i Skellefteå FF.

undefined
Johan Nilsson, marknadsansvarig Skellefteå FF. Foto: Jeanette Lövgren.

Nya klubbmärket

Guld på svart botten där ordet Skellefteå får synas istället för FF. Det kan även förekomma andra färgkombinationer. 

Cirkeln för tanken till en fotboll och solen har man hämtat från Skellefteås stadsvapen. 

Solen har elva strålar, en för varje spelare.

I cirkeln finns även ett förvrängt S, för Skellefteå.

Nya klubbfärgerna:

Svart: Står för historien. Har funnits med sedan klubben startades 1921. 

Vitt: Komplementfärg som funnits med lika länge. 

Guld: Står för guldstaden och guldets betydelse för Skellefteå.

Tre viktiga punkter 

Värderingar: ”Mod, passion och omsorg”. (Föreningens ledord.)

Vision: ”Tillsammans mot toppen”. (En strävan efter att alltid nå högre.)

Mission: ”Med fotboll stärka regionen.” (Syftet med verksamheten.)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!