Mellan den 20-26 mars arrangerades SM-veckan i Skellefteå. Och nu har resultatet från arrangören också presenterats. Allt från antal besökare till ekonomin.
Vad är ni mest nöjda med?
– Vi är nog mest nöjda med att så många har gjort det här möjligt. Att man har känt att det har varit ett enormt engagemang, säger Sinnika Sjunnesson, projektledare för SM-veckan i Skellefteå.
– Jag tror att det är därför vi får så fina betyg också i utvärderingen som är gjorde. Det är roligt att vi har fått ett bevis på det.
Vad är ni inte nöjda med?
– Vi har gjort en ganska omfattande utvärdering och det går alltid att hitta saker man kunde ha gjort annorlunda. Men om man tittar i det stora hela så är det ändå småsmaker. Det är ingen jättestor grej som vi känner att vi borde ha tänkt eller gjort annorlunda. Det är verkligen på detaljnivå i så fall.
"Mycket mer än vad vi har trott"
Totalt visar den turistekonomiska utredningen att det var 126 026 publiktillfällen, och 40 881 unika besökare under SM-veckan 2018.
– Historiskt sett så vet man att SM-veckan lockar främst de som bor på orten, så brukar det så ut statistiskt. Så ser man även att det är i Skellefteå. 80 procent är Skelleftebor.
– Vi hade kalkylerat med cirka 30 000 unika besökare och det blev över 40 000. Likadant hade vi trott att ungefär 70 000-75 000 besökstillfällen, men det blev nästan 130 000. På det viset har det varit mycket mer än vad vi hade trott.
"Ingen överraskning för oss"
Men det blev trots allt ett minusresultat på 408 252 kronor.
– Ja, men jag tror inte att man kan säga så mycket om det. Det är mycket som är kvar i värde. Bara vinterstudion tror jag är värd omkring 400 000. Vi har fiber, wi-fi och massa starter som är kvar, exempelvis hoppen i backen och nya dragningar.
– Alla beslut är tagna för att det ska bli så bra som möjligt för arrangemanget. Det är egentligen ingen överraskning för oss, utan vi har vetat om det hela tiden.
Men ni budgeterade väl med att gå plus?
– Nej, inte plus. Men det är såklart alltid trevligt att hamna nära noll. Kommunen har inget intresse att det ska bli ett plusresultat. Men där emot är det alltid trevligt om det är noll.
Orsakerna till minusresultatet uppges vara anläggningar (snö, tävlingar) och SVT:s kostnader för ställningar. Även fiber, wi-fi och trafikkostnader i form av markarbete och parkering.
– Att det blev ett minusresultat beror på lite olika delar. Men framför allt eftersom man har varit snöberoende så har vi kört ganska hårt med konstsnöanläggningen under vintern. Men sedan var det en så kraftig vinter och det kom otroligt mycket snö, att vi faktiskt har, tvärt emot andra arrangörer, kört bort snö. Det kostar pengar att köra bort också.
– Men nu har man bestämt sig för att testa att lagra den snön. Och bara där finns ett värde att komma igång med skidsäsongen till hösten. Det är mycket värden som är kvar så de överstiger flera miljoner om man skulle titta så.