Första kurvan i tyska Estering var på alla sätt utslagsgivande.
– När alla kommer full fart i bredd är det förstås svårt när kurvan knappt klarar två bilar i bredd när fem bilar kommer och alla vill vara först, summerade Marklund.
Efter ett svagt förstaheat slog han till med fjärde bästa tid i andra heatet.
– Våra bilar var väldigt snabba och det var helgens kanske mest positiva besked, konstaterade Marklund.
Snabbast i tredje
Missen i förstaheatet gjorde att Marklund var tvungen att jaga för att försöka slå sig in bland de tolv främsta som går till semifinal. Totalt ställde hela 41 bilar upp i helgens VM–deltävling och så många har det aldrig varit med tidigare.
Marklund blev snurrad i första kurvan, men svarade med att notera den snabbaste varvtiden i heatet. Och trots att han blev snurrad, var han bara några poäng från semifinalplats.
Missade
Men i fjärde och sista heatet hade han otur. Det började regna och gjorde det under de tre första varven. Sedan slutade det.
– Det var lite stolpe ut. När det började regna blev mina varvtider påverkade direkt.
Marklund slutade på 17:e plats och noterade därmed årets första nollpoängare.
– Lite tråkigt, men ändå positivt att bilen har sådan fart.
Tog in
Teamkamraten Toomas "Topi" Heikkinen gick hela vägen till final och slutade femma. Han noterade näst snabbaste varvtiden i final efter Mattias Ekström. Petter Solberg, som leder VM överlägset, vann finalen.
Men Marklund Motorsport tog in på ledande Ford Olsberg. Reinis Nitiss tog bara en VM–poäng och Bakkerud var efter Heikkinen både i semifinalen och efter fyra heat.
– Känns bra för fortsättningen. Vi är bra med.
Nästa VM-deltävling är redan om en vecka i Italien.