Superbanan: Sätter kommunen på kartan – i hela världen

Det är en historisk helg för en stor motorregion i samband med Midnattssolsloppet. Invigningen av Drivecenter Arena i Fällfors sätter kommunen på kartan. Det är både Skandinaviens längsta och mest moderna bana för racing. ”Har man påbörjat något, måste det slutföras”, säger ägaren Jan Marklund, som jobbade hela natten till fredag för att få så mycket som möjligt helt klart.

Så ser banan ut.

Så ser banan ut.

Foto: Norran

Sport2019-06-15 08:07
undefined
Så ser banan ut.

Solens strålar glänser över det imponerande bygget, nästan mitt emellan Piteå och Skellefteå.

Det har varit aktivitet på Fällfors länge. Men att bygga en moderna anläggning för banracing har inte varit konkret förankrad speciellt länge.

Motorprofilen, Bengt Astergren, jobbade med en förening för att dra in pengar att satsa på ett bygge. Men den stora profilen gick bort och planerna hamnade tillfälligt i ett låst läge.

För Jan Marklund blev Astergrens bortgång en del av drivkraften att färdigställa den banan som har tävlingspremiär i helgen.

– Har man påbörjat något, måste det slutföras. Vi stod inför svårt beslut när Bengt gick bort. Då var det ju en förening som skulle ragga pengar till bana. Men då funderade vi på om det skulle göras eller inte. Och så gjorde vi det.

undefined
created by dji camera

Det finns många detaljer som är utmärkande. Allra mest påtaglig är längden på varvet, som är närmare 4300 meter. Flygrakan är 970 meter. Det gör banan till längst i norra Europa. Ambitionen är att en hög säkerhetsklassning, ett steg under den högsta, grade 1.

– Vi siktar på grade 2 med internationell licens till nästa år.

Det är bara Anderstorp i Sverige som har grade 2, men det finns en påtaglig skillnad med en äldre och nyare bana.

– Reglementen uppdateras hela tiden, så grade 2 i ett senare skede innebär i regel att säkerheten är högre. Det är andra krav nu än för 20 år sedan, säger Robert Dahlgren.

Fler tävlingar

Förutom testning är förhoppningen att kunna många andra tävlingar. Marklund avslöjar vad han har för visioner.

– Vi hoppas i framtiden på en internationell tävling. Sen vad det kan vara vet jag inte. Kanske en 24-timmarstävling av något slag.

Och faktum är att det har kommit en förfrågan.

– Vi har erbjudande från en 24-timmars för nästa år. En engelsk serie. 99 bilar på Silverstone senast, säger banchefen Daniel Wikgren.

Banan har kostat mellan 60-70 miljoner kronor. Men möjligheterna är nära nog obegränsade. Marklund är inte rädd att se annat än banracing på Drivecenter arena.

– Det kan vara många andra event. Finns bara fantasin som sätter gränsen. Vi skulle kunna ha skoter-VM här. Det plogas ju upp vallar, så det kommer finns enorm tillgång till snö.

Superbygget sätter Skellefteå på kartan – globalt. Och i helgen börjar det.

Vi stod inför svårt beslut när Bengt gick bort.

Fakta

Skellefteå Drivecenter

Klar: 2019

Kostnad: 60-70 miljoner kronor

Varv: 4280 meter

3,5 km fiber dragits runt området.

2,5 km näravspärringar ska upp.

3,5 km betongblock har placerats ut.

Garagelänga med 20 garage.

Är skandinaviens senaste bana sedan Tierp. I årets TCR är den näst nordligaste banan Gelleråsen i Karlskoga.

Längd: 4280 m

Utmärkande drag: En flygraka på 970 meter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!