Thomas Lundström har alltid varit bilintresserad och gick i skola intill den i dag klassiska fabriken, Racing plats i Burträsk.
I dag är Lundström en av de som håller liv i den fantastiska historien om biltillverkningen i Burträsk. Förra året började han tävla i historisk bilsport, som sedan 80-talet är en egen gren i bilsportförbundet.
Det blev ett roligt premiärår, men årets säsong har varit ännu roligare. Även om covid-19 har varit närvarande.
– Det är en stor fördel att ha kört banorna en gång. Varje gång du kommer till en ny banan är det så otroligt mycket att ta in. På Mantorp körde jag fyra sekunder fortare per varv.
Hur upplever du skillnaden mot fjolåret?
– Man vågar stå på mer och vågar hålla högre fart i kurvorna.
Det har varit runt ett 20-tal tävlande i varje tävling. Varje heat har två klasser, A- och B-klass. Thomas tävlar i den sistnämnda med sin Formel Vee.
Bilen väger 390 kilo och har uppåt 70 hästkrafter. Det kan ge en toppfart på uppåt 180 km/h.
– Det är ett ganska tufft reglemente, så bilarna är väldigt jämna vilket är roligt. Det går inte att köpa sig till framgång.
Lundström var stark i den korta, men intensiva säsongen. Den avslutades i augusti på Gelleråsen i Karlskoga.
– Vi hade tur med vädret fram till den här tävlingen. Då regnade det hela helgen och det var tufft. Att köra på asfalt med mycket intryckt gummi är en utmaning. Vi har ju inte heller några regndäck.
De två avslutande racen blev riktigt chansfyllda. Lundström slutade fyra i första racet och låg fyra i det sista racet.
– Jag tänkte att jag inte skulle ta några chanser, utan försöka ta mig i mål och sedan hoppas på att någon framför mig inte skulle göra det.
Men de framförvarande tycktes ha samma strategi som Lundström och han åkte in som fyra. Det gjorde att Håkan Gren från Västerås kunde vinna med ynka tre poäng.
– En placering bättre hade gett mig vinsten.
Framgångarna har gett mersmak för Lundström och utvecklingen i den här historiska bilklassen är positiv.
– Minst fyra förare härifrån har tagit licens för att tävla nästa år, så det kan bli större deltagande då. Det planeras också för organiserad träning på Drivecenter arena ute i Fällfors.