Under fredagen reste Dahlgren söderut mot Anderstorp, där näst sista tävlingen avgörs. Banan utgör ett stort kapitel i svensk motorhistoria och är den enda banan där det har körts F1 på svensk mark.
– Jag gillar banan. Just att banans historia är så häftig gör det extra roligt.
Det skulle kunna skrivas historia även i helgen. För Robert Dahlgren har så bra utgångsläge att han rent teoretiskt skulle kunna säkra sin första titel redan i helgen.
– Mitt fokus främst är att göra en stabil tävling och ett bra kval. Jag vill gärna behålla min buffert och tittar inte längre än så.
Närmaste konkurrent är Fredrik Ekblom, som ligger 40 poäng efter. Det motsvarar en seger och en tredjeplats. Med andra ord ett stort försprång.
– Jag tar ju hellre en sådan ledning än underläge med 40 poäng.
Utmaning
Banan i Anderstorp bjuder på en ny utmaning eftersom banan är ganska lång.
– Långa banor innebär att du har mindre varv på dig att sätta en bra tid. Däcksituationen får större betydelse.
Med tanke på att det var regn i Karlskoga och många team kunde spara på de ordinära däcken ser inte den faktorn ut att bli avgörande.
– Min känsla är att däcksituationen är ganska likartat.
En bra säsong
Robert Dahlgren har haft väldigt bra säsong så här långt. Han har vunnit fem race och har därmed tagit sig upp på topp-fem genom alla tider när det handlar om vinster i ett STCC-lopp.
Han har två vinster upp till fjärdeplatsen, där Thed Björk ligger med 27 vinster.
Helgens race handlar dock mer om att försvara sin position. Efter förra tävlingshelgens fina framgång, där Dahlgren tog flest poäng, får han starta med maximala 30 extrakilon. Värste konkurrenten Ekblom startar med 20 kilo.
– Jag tror inte att kilona har samma betydelse på Anderstorp. Jag ser fram emot att göra en bra helg.
Mitt fokus främst är att göra en stabil tävling och ett bra kval. Jag vill gärna behålla min buffert och tittar inte längre än så.