Skellefteå FF kritiska till kommunens hantering av arenanamnet

Skellefteå FF riktar kritik mot hur Skellefteå kommun har hanterat ärendet där Sunnanå fått klartecken till att sälja namnet på Norrvallas bollhall och konstgräsplan.

Foto: Norran

Sport2016-02-06 09:55

Sunnanå har jobbat fram en sponsor som vill köpa rätten till namnen. Den av SSK eller FF som sålde namnet först skulle enligt kommunen ha ensamrätt till intäkterna.

Men i ett skriftligt uttalande som är undertecknat av FF:s ordförande Fredrik Sundvall och klubbchefen Johan Nilsson, är föreningen kritiska mot kommunen. De vill att kommunen själva ska sälja namnet och sen fördela pengarna.

Nedan finns utdrag ur deras skrivelse. Skellefteå FF ville inte ställa upp på en intervju i Norran, utan ville uttrycka sig via skrivelsen istället.

"Vi har beslutat att om vi som förening ska sälja arenanamnet överhuvudtaget så ska det vara tillsammans med SSK, vilket vi också kommunicerat med både SSK och Skellefteå kommun. Gemensam försäljning av arenanamnet har SSK:s styrelse vänligen men bestämt tackat nej till."

FF skriver vidare att de inte blivit informerade om att både bollhallen och arenanamnet tilläts ingå i avtalet. Och att det inte varit på lika villkor.

"Enligt Fritidskontoret finns det ett beslut från Fritidsnämnden sen några veckor tillbaks, som säger att Sunnanå SK äger ensamrätt att sälja arenanamnet."

"Som vi ser på saken är detta ett eventuellt avtal mellan SSK och den sponsor som köper namnet, inte Skellefteå Kommun som äger arenan eller andra klubbar som nyttjar den. Det innebär att avtalet endast omfattar SSK:s verksamhet. Så länge Skellefteå kommun eller SSK tillser att namnet inte kommuniceras utanför SSK:s verksamhet ser vi inga direkta problem med avtalet, och förväntar oss också kunna sälja namnet under samma förutsättningar till våra sponsorer."

Kommunen avvaktar

Kommunen har fått chansen att svara på kritiken men har valt att avvakta med sitt svar.

"Vi kommer att träffa Skellefteå FF på måndag i frågan och avvaktar därför att kommentera till efter mötet", säger Leif Gustafsson, chef på fritidsförvaltningen.

undefined

Skellefteå FF:s syn på försäljning av arenan

Skellefteå FF:s öppna brev i sin helhet:

"Först och främst; Kul att det finns företag som är intresserade att satsa på fotbollen. Det är både bra och nödvändigt att även näringslivet deltar i uppbyggnaden av framtidens fotbollskultur i Skellefteå.

Sen är det också bra för Sunnanå SK. Alla föreningar vet att varje krona är välkommen, oavsett om det är bredd- eller elitverksamhet.

Försäljningen är Skellefteå kommuns ansvar

I grund och botten tycker vi att Skellefteå kommun ska sälja namnen på deras anläggningar, och därifrån fördela eventuella pengar på de som nyttjar anläggningarna utifrån de parametrar som gäller. Solidariskt tycker vi.

Nu har istället Skellefteå kommun lagt ut försäljningen på de två klubbar som använder arenan som huvudarena; Sunnanå SK och Skellefteå FF. Initialt handlade det om Bollhallen, sen september 2015 också arenanamnet. Vi har i Skellefteå FF beslutat att om vi som förening ska sälja arenanamnet överhuvudtaget så ska det vara tillsammans med SSK, vilket vi också kommunicerat med både SSK och Skellefteå kommun. Gemensam försäljning av arenanamnet har SSK:s styrelse vänligen men bestämt tackat nej till.

Förutsättningen var skilda produkter

Den förutsättningen vi fått från Skellefteå kommun är att Bollhallen och konstgräsarenan är två skilda produkter. Att Bollhallen nu tillåts ingå avtalet för försäljning av arenanamnet har vi aldrig blivit informerade om. Vi läste det första gången i publicerad artikel i Norran 2016-02-03 kl 07:15.

Dessutom finns enligt Fritidskontoret ett beslut från Fritidsnämnden sen några veckor tillbaks, som säger att Sunnanå SK äger ensamrätt att sälja arenanamnet. De förutsättningar för lika villkor avseende försäljning av arenanamnet eller Bollhallen, som fritidschefen Leif Gustafsson påstår gäller i ovan nämnd artikel, stämmer alltså inte.

Inga problem - ett vanligt sponsoravtal

Som vi ser på saken är detta ett eventuellt avtal mellan SSK och den sponsor som köper namnet, inte Skellefteå Kommun som äger arenan eller andra klubbar som nyttjar den. Det innebär att avtalet endast omfattar SSK:s verksamhet. Så länge Skellefteå kommun eller SSK tillser att namnet inte kommuniceras utanför SSK:s verksamhet ser vi inga direkta problem med avtalet, och förväntar oss också kunna sälja namnet under samma förutsättningar till våra sponsorer.

Undertecknat: Johan Nilsson, klubbchef Skellefteå FF. Fredrik Sundvall, ordförande Skellefteå FF."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!