STCC med det nya reglementet är attraktivt. Borta är de skenande kostnaderna och teamen med helt skilda förutsättningar. Hela 24 bilar är anmälda till start i årets upplaga av STCC. 18 kom till start under andra dagens tester.
15 av förarna körde över mållinjen inom ungefär en sekund.
– Det kommer att bli stenhårt och supertight, sa Dahlgren som var fascinerad över hur lite som skiljde mellan de 15 främsta.
Dahlgren hade fjärde bästa tid under onsdagen. Han noterade drygt fem hundradelar snabbare tid under torsdagen och det gav honom en sjundeplats totalt.
– Vi har fokuserat väldigt lite på varvtider. Samtidigt har vi fått chansen att testa otroligt många inställningar.
Intressant
De officiella testerna brukar inte heller säga hela sanningen, även om det går att få en och annan fingervisning. Det är inte ovanligt att teamen brukar mörka en aning.
Men att Fredrik Ekblom är i topp under testerna är inte överraskande. Örebroföraren har varit oerhört framgångsrik i STCC genom åren och har tre totalsegrar, 1998, 2003 och 2007. Lägg därtill fem andraplatser totalt, senast 2015.
Ekblom noterade tiden 1.00,502, vilket var testernas snabbaste varvtid och lite mer än fyra tiondelar snabbare än Dahlgren.
– Klart vi hade sett snabbare tider. Så är det ju förstås, men jag är väldigt nöjd med vad vi har uppnått de här dagarna och är redo för premiären.
Nästa vecka på lördag är det STCC-premiär på Ring Knutstorp.
Det kommer att bli stenhårt och supertight.