Det var nästan vårlikt väder och temperatur i luften på skånska Ring Knutstorp. De fina förutsättningarna avspeglade sig ordenligt när det väl blev STCC-kval, med början strax efter halv fem på fredagseftermiddagen.
Med tiden 59,351 sekunder var Dahlgren snabbast i både andra kvalet och totalt under dagen. Varvtiden imponerade något oerhört med tanke på att ingen har kört snabbare med nuvarande TCR-reglemente på ett varv på Knutstorp. Philip Morin noterade varvtiden 59,40, sekunder när han vann kvalet för två år sedan.
– Det var supertufft. Det man inte såg var att vi hade en del småtekniska strul och vi visste faktiskt inte innan kvalet om vi hade hittat rätt.
Han var även snabbast i det första kvalet. Där noterade PWR-föraren 59,642 sekunder, vilket var drygt fem hundradelar snabbare än tvåan, Rob Huff.
– Att vi tar två pole postion var enligt plan, men sett hur dagen har sett ut har teamet gjort ett otroligt bra jobb.
Det framgångsrika kvalet ger Dahlgren bra möjligheter att kunna ta sig uppåt i sammandraget, där han tog sig upp en placering efter kvalet. Han är tvåa totalt, men hämtade bara in en poäng på ledare Tobias Brink. Dahlgrens stentuffa rival slog till med galet snabbt varv i andra kvalet och noterade tiden 59,424. Han gjorde det med 60 kilos extravikt.
– Det var starkt av honom. De har presterat bra hela året, men det är tuffare att köra race än att kvala med 60 kilo.
Tobias Brink har sett stark ut hela säsongen och blev även fyra i det första kvalet.
– Vi hade inte optimalt genomförande i första kvalet. Vi hade planerat att vara snabbast där, men varvtiden i det andra kvalet är otroligt bra, sa Brink efter kvalet.
Hur snabbt hade det gått utan 60 kilo extra?
– Då hade det rört sig mot drömgränsen 59 sekunder.
Även Dahlgren hade ett riktigt monstervarv på gång, men tappade i den tredje och sista sektorn.
– Däcken räckte inte riktigt till för att hålla ut hela varvet, sa Dahlgren.
Dubbelvinsten i kvalet ger Dahlgren det utgångsläget som är nödvändigt för att ha en chans att ta sig om Brink i sammandraget. Det är totalt 75 poäng att köra om och avståndet uppåt är 16 poäng.
– Nu hoppas jag kunna ta de två första racen och sedan avgörs allt i det tredje, säger Dahlgren.
Den stora snackisen inför den här helgen är att Daniel Haglöf, Dahlgrens teamchef, hoppar in och kör. Förra året körde han av Tobias Brink i finalen.
– Det han gjorde ifjol var inte snyggt rent sportsligt och hör inte i racingvärlden. Nu ställer han upp i år och jag får väl ge honom en chans då. Men han ställer ju upp en bit längre bak, så det känns tryggt.
Haglöf var snabbast i det andra testet, men hade svårt att hitta mer fart i kvalet. Han slutade åtta i första kvalet och tog sig vidare till andra kvalet som sista förare. Han förbättrade itne sin placering i det andra kvalet.
Det är även stenhård kamp om juniortiteln. Umetalangen Hannes Morin kämpar mot Oliver Söderström om titeln och båda presterade bar i kvalet. Söderström var aningen vassare och slutade trea i andra kvalet och har därmed två poängs överläge inför lördagens avgörande.