Publiken fortsätter stanna hemma från CHL: ”Måste vara bland de värre siffrorna”

Att AIK har svårt att locka publik till sina CHL-matcher är ingen nyhet. I andra åttondelen mot Storhamar blev det en ny riktigt svag publiksiffra i Skellefteå Kraft Arena. Den officiella siffran var 1524 – men antal personer på plats kändes betydligt färre än så. ”Jag vet inte riktigt vad man ska säga. Det är en svår nöta att knäcka”, säger AIK:s marknadschef Håkan Billing om den senaste publiksiffran.

Många tomma stolar i Skellefteå Kraft Arena. Arkivbild.

Många tomma stolar i Skellefteå Kraft Arena. Arkivbild.

Foto: Leif Andersson

Sport2018-11-21 08:45
undefined
Många tomma stolar i Skellefteå Kraft Arena. Arkivbild.

1524 personer såg Skellefteå AIK besegra Storhamar med 3–2 i Skellefteå Kraft Arena. I och med segern är AIK nu klara för kvartsfinal i CHL.

En turnering som har svårt att locka publik i Sverige och AIK är inget undantag. Nu senast mot Storhamar var publiksiffran 1524 personer. Men det kändes som att antalet besökare som använde sin biljett var betydligt färre än så.

– Man räknar sålda plåtar och även loger ingår. Men det är svårt. Det här var vår tredje hemmamatch på sex dagar och intresset för det här (CHL) är lågt, säger AIK:s marknadschef Håkan Billing.

– Jag vet inte riktigt vad man ska säga. Det är en svår nöta att knäcka. Turneringen måste sätta sig mer. Publiken vet vad de vill se och då väljer de SHL.

Var det här (1524 personer) er sämsta publiksiffra någonsin?

– Jag vet inte vad vi har haft för lägsta publiksiffror i CHL. Vi har inte haft det så många gånger som jag har varit här i klubben. Men det måste vara bland de värre siffrorna.

Tror du att det påverkar laget?

– Det är klart det gör. De säger hela tiden att det är roligare med mer folk på läktaren så det är klart att det har en påverkan.

Och det väntar som sagt fler CHL-matcher för AIK. I kvartsfinalen ställs laget mot HC Plzen från Tjeckien.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!