På 28 hemmamatcher förra säsongen hade AIK 5 030 betalande åskådare i snitt. Att klubben ser ut att höja den siffran under säsongens 26 matcher i Skellefteå Kraft Arena är marknadschefen, Håkan Billing nöjd med.
– Självklart är vi nöjda med det. Det är skönt med tanke på att det finns en bild av att mättnaden är stor i bygden. Men den här säsongen visar att hockeyintresset och att se matcherna på plats fortfarande är stort, säger Billing.
Om snittet blir högre än fjolårets 5 030 avgörs vid kvällens match då HV71 gästar Skellefteå.
AIK ska fira sin fjärde raka, och historiska, serieseger inför matchen vilket klubben hoppas ska locka extra åskådare då matchen tabellmässigt är betydelselös för AIK.
Vad ser ni för andra detaljer som bidragit till publikökningen?
– Hockeyintresset är givetvis grunden, det och att vi har ett lag som presterar på topp i Sverige. Sen tycker jag att vi lyckats med de små satsningarna på sidan av isen. Ett exempel på det är den nya mediakuben som skapat en extra krydda till arrangemanget, säger Billing.
"Ett litet tapp"
Den här säsongen sålde AIK cirka 1 700 årskort till grundserien – en siffra som är något lägre än säsongen dessförinnan.
– Vi hade ett litet tapp där. Men vi märker att trenden för event för företag har ökat samtidigt som det är svårt för privatpersoner att boka upp sig på så många kvällar under en säsong, säger Charlott Landstedt Sjöö, biljett ansvarig i AIK.
Hur är trycket på biljetterna inför slutspelet?
– Nu släpps inte biljetterna till kvartsfinalen förrän på torsdag. Men vi har sålt en hel del slutspelspaket samtidigt som det är många som redan valt att förlänga sina säsongskort i slutspelet. Så det ser bra ut inför det som kommer.
– Det roliga inför slutspelet är att folk som kanske inte varit så intresserade under serien börjar visa intresse, och det är jättekul. Jag upplever det nästa som att det är lite mer tryck kring biljetterna i år jämfört med förra året, fortsätter Charlott och ler.
Det ser bra ut inför det som kommer.