Populär skoterorientering i Moskosel

Vad som började som en del av en familjedag har utvecklats till ett skoterorienteringsarrangemang med uppemot 100 deltagare. I februari är det åter dags för kör och sök i Moskosel.

Marcus Lindgren och Richard Åberg planerar skoterorientering i Moskosel. Intresset för friåkning på skoter är populärt, och till orienteringsarrangemanget i Moskosel väntas kring 80 deltagare i februari. ”Intresset verkar bara öka år efter år. De sista fem åren har det ökat väldigt mycket”, säger Richard.

Marcus Lindgren och Richard Åberg planerar skoterorientering i Moskosel. Intresset för friåkning på skoter är populärt, och till orienteringsarrangemanget i Moskosel väntas kring 80 deltagare i februari. ”Intresset verkar bara öka år efter år. De sista fem åren har det ökat väldigt mycket”, säger Richard.

Foto: Malin Johansson/NN

Sport2019-01-04 17:00
undefined
Marcus Lindgren och Richard Åberg planerar skoterorientering i Moskosel. Intresset för friåkning på skoter är populärt, och till orienteringsarrangemanget i Moskosel väntas kring 80 deltagare i februari. ”Intresset verkar bara öka år efter år. De sista fem åren har det ökat väldigt mycket”, säger Richard.

Marcus Lundgren var med 2016 när arrangemanget tog sin början.

– Första gången var egentligen mer tänkt som en familjedag med lite skoterorientering. När jag då såg hur det eskalerade och folk kom för att köra banan steg intresset så vi anordnade ännu större 2017. Då hade vi kring 100 som deltog, säger han. I år får han hjälp av Richard Åberg och André Sundström, som annars främst brukar synas på deltagarlistor.

– Jag tycker det är en rolig grej att få prova göra en utmaning till dem som kör, säger Richard.

Det finns två klasser, motion där det idag är 40 anmälda och pro där det närmar sig 30. Motionsklassen körs i lag med 3-6 personer och en enklare bana jämfört med pro.

– Det blir väl att göra en så tuff bana som möjligt. Dels brant men också snårigt och jäkligt. Det ska vara en utmaning att ta sig fram till kontrollerna helt enkelt. Men det är ju väldigt många duktiga förare så det ska vara en utmaning även för dem, säger Richard.

Han menar att den stora utmaningen ofta är navigeringen.

– Man kan vara hur duktig som helst på att köra men hittar du inte rätt så är det rätt så meningslöst. Man kanske ska ta sig lite tid att planera körningen mellan punkterna. Den rakaste vägen är inte alltid den snabbaste vägen.

Körningen är uppdelad i två delar, där man först får fem kontroller, sedan återvänder man till starten, har en kort paus och får de sista fem kontrollerna.

– Eftersom vi har pausen i mitten så ger det också mycket publik. På kvällen brukar det vara trivselkväll med prisutdelning och middag och det brukar också vara populärt, säger Marcus.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!