Överklagar inte

Skellefteå Stadshus låter tingsrättens dom vinna laga kraft.

Foto: Mats Ekman.

Foto: Mats Ekman.

Foto: Foto: Arvid Marklund

Sport2013-07-31 01:59

Igår beslutade Skellefteå Stadshus AB att de inte kommer överklaga tingsrättens dom gällande Skelleftebuss förbud att bedriva säljverksamhet i form beställningstrafik till andra än kommunen.

Skellefteå Stadshus förklarar varför det inte blev ett överklagande av Stockholms tingsrätts dom, som valde att gå på Konkurrensverkets linje.

"Styrelsen konstaterar att tingsrättens dom riskerar att medföra stora olägenheter främst för föreningslivet i kommunen. I domen har inte tagits tillräcklig hänsyn till beställningstrafikens speciella förutsättningar i glest befolkade områden. Styrelsen ser dock små möjligheter att med framgång driva en fortsatt process och beslutar därför inte att överklaga domen", skriver de i ett pressmeddelande.

"Konsekvenser"

Skellefteå Stadshus AB:s ordförande Bert Öhlund ser en stor problematik i och med denna dom.

– Vi är rätt säkra att detta kommer att få konsekvenser och problem då det endast är Skelleftebuss som har möjligheten och kapaciteten att klara av efterfrågan på 15–20 bussar på en helg, säger Öhlund till Norran.

Han menar att situationen i större städer som exempelvis Stockholm är en helt annan då idrottsföreningar kan åka tunnelbana och lokalbussar på sina resor. I en stad som Skellefteå, där resor till bortamatcher är mycket längre, slår en dom som denna betydligt hårdare.

– Vi får se hur det på sikt kommer att lösa sig, men att det kommer innebära fler personbilar, minibussar och mindre erfarna chaufförer ute på vägarna samt större kostnader för föreningar är vi rätt så säkra på, säger Öhlund.

Håller inte med

I Stockholms tingsrätt dom är en av huvudpunkterna att Skelleftebuss hämmat konkurrensen av beställningstrafiken i Skellefteå. Men det håller inte Skellefteå Stadshus AB med om.

Men tycker ni inte att det är konstigt att de privata aktörer som Norran pratat med anser att Skelleftebuss hämmat konkurrensen?

– Nej, självklart tycker dem det eftersom de helst vill att Skelleftebuss ska sluta köra linjetrafik också. Men nu har de ju en jättechans att köpa in 15 bussar och utvidga, men det vet vi att de inte har råd med utan det är bara Skelleftebuss som har den kapaciteten och chaufförer att motsvara den efterfrågan av bussar som finns.

Inte möjligt

Det har varit en del funderingar om Skelleftebuss, om sex månader efter att domen vunnit laga kraft, i sin tur skulle kunna hyra ut bussar till någon av de privata aktörerna.

Konkurrensverket säger så här om den möjligheten:

– Vi betonar att uthyrning av bussar för sådan form av beställningstrafik också är förbjudet och faller under samma regler och ramar, säger Kristin Mattsson Örnulf, processråd på Konkurrensverket.

undefined
Foto: Mats Ekman.

Bakgrunden till utredningen av Skelleftebuss 

2010

 Den 1 januari 2010 trädde en ny lag i kraft som innebär att kommuner som sysslar med verksamhet som inte hör till det kommunala uppdraget, kan förbjudas verksamheten, om den påverkar konkurrensen negativt. 

2011

 I september samma år granskar Konkurrensverket Skelleftebuss beställningstrafik. Man frågar sig hur busstjänsterna upphandlas.

 Granskningen fortsätter. I februari 2011 undrar konkurrensverket hur bolagets bussrabatter fungerar - utifrån att Skelleftebuss angett att idrottsföreningar ges rabatt.

 I juni 2011 tar Konkurrensverket ett steg till, genom att stämma Skelleftebuss. Det rör beställningstrafiken som man misstänker hämmar konkurrensen.

2013

 I juli 2013 står det klart att tingsrätten i Stockholm går på Konkurrensverkets linje. Skelleftebuss förbjuds bedriva beställningstrafik, där andra än kommunen är beställare. 

 Den 30 juli meddelar Skellefteå Stadshus AB att de inte kommer överklaga tingsrättens dom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!