2017 bytte STCC tekniskt reglemente. De nya TCR-bilarna blev en succé med flera nya förare och team. Nu fortsätter utvecklingen med tävlingsupplägget.
Det nya formatet innebär bland annat två kval, Q1 och Q2. I Q1 startar alla, men bara de tolv snabbaste går vidare till Q2. Dessutom får de fem snabbaste i varje kvalomgång poäng enligt skalan 5, 4, 3, 2 och 1 poäng.
Startordningen i det första heatet är baserat på resultatet i Q1. I race två gäller omvänd startordning för de tio snabbaste i Q2.
Regerande STCC-mästaren, Skelleftekillen Robert Dahlgren, ser fram emot kommande säsong.
– Den kommer att bli händelserik både för publik, TV-tittare och, inte minst, oss förare. Vi är där för att tävla och det bästa vi vet är att göra omkörningar, vilket 2018 års säsong STCC i allra högsta grad kommer att bjuda upp till, säger han i ett pressmeddelande.
Det nya formatet innebär också att däckreglementet ändras. Från tio nya och tio begagnade däck per bil och tävling går STCC till åtta av varje. Undantaget är premiärhelgen då alla får använda sig av 16 nya däck. Detta innebär att ingenjörerna får nya utmaningar när det kommer till att lägga upp strategier som utnyttjar däcken maximalt.
Det kommer att bli händelserikt