Robert Dahlgren var Volvos enda förare senast Volvo tävla i WTCC, 2011. Det slutade med en elfteplats totalt, men det blev bara en säsong den gången. Nu storsatsar Volvo via Dahlgrens team, Polestar Cyan, rejält. Den här gången handlar det om en satsning som ska sträcka sig över längre sikt.
– Vi har ett utsträckt testprogram under vintern som sedan fortsätter under första WTCC-säsongen 2016 som handlar om att lära oss, säger Christian Dahl som är VD för nystartade Polestar Cyan.
Stor skillnad
De fem år som har passerat sedan Dahlgren körde sist i VM har inneburit stora skillnader. Dahlgren är en av tre förare som har varit och utvecklat den nya tävlingsbilden, Volvo S60 TC1.
– Allt är annorlunda. Bilen har större motor, större bromsar och det skiljer mycket. Reglementet är friare och ger större möjligheter, säger Dahlgren.
Den nya bilen, men över 400 hästkrafter, presenterades på en presskonferens under tisdagen på Mantorp.
Slåss om plats
Det blev inte offentliggjort vem eller vilka som kommer att köra i Volvos VM–satsning. Det står primärt mellan Dahlgren, Thed Björk och Fredrik Ekblom. Alla tre tillhör Volvo och har varit med och utvecklat tävlingsbilen. Lägg därtill att det även kan bli aktuellt med en förare utifrån.
Vad talar för dig?
– Att jag har kört mycket STCC och internationellt och att bilen passar min körstil väldigt bra, men vi får se vem som får chansen, säger Dahlgren.
Innan året är slut kommer Volvo att offentliggöra de två förare som får chansens att representera Volvo 2016 i WTCC.
Det enda Dahlgren vet är att sannolikheten ändå är stor, att han blir kvar i teamet oavsett om han får köra i VM eller inte. Hans kontrakt går ut vid årsskiftet, men föraren är hoppfull.
– Som det ser ut blir jag kvar i teamet oavsett vad som händer. Det känns bra eftersom jag trivs väldigt bra.
Reglementet är friare och ger större möjligheter.