Förra årets finns ännu i färskt minne för Robert Dahlgren. Hemma i villan på Morö Backe, vid köksbordet med en kaffekopp i näven, känner han fortfarande en strof av besvikelse när han tittar tillbaka på slutet av STCC ifjol.
– Körmässigt var det en bra säsong. Jag ångrar nästan inga beslut. Jag åkte fort, men det var för mycket smågrejer hela tiden. Mycket som inte jag kunde påverka.
I slutskedet av säsongen var det två händelser som stack ut lite mer. I näst sista racet blev han påkörd bakifrån av teamkollegan och värste konkurrensen, Richard Göransson.
Dahlgrens bil började brinna och han tvingades avbryta loppet och tappade viktiga poäng.
Hur reagerade du då?
– Vi pratade om det efter racet – eller rättare sagt jag hade en monolog och sedan pratade teamchefen. Han fick svälja vad som sades.
Richard Göransson vann STCC på nytt och blev historisk med att vinna titeln för femte gången.
Vad har ni för relation i dag?
– Vi har pratat med varandra vid några tillfällen. Inte om det som hände med påkörningen, men vi pratade om annat, svarar Dahlgren för att påpeka att det inte finns någon öppen konflik på något sätt.
Den andra incidenten som på något sätt symboliserade den fjärde andraplatsen i STCC för Dahlgren var att hans batteri slocknade under det avgörande kvalet i finalen på Knutstorp. Det var nästan som om det låg en förbannelse över Dahlgren och hans medverkan. Det har ju varit så nära så många gånger.
– Man funderade ju hur de kunde vara möjligt. Att batteriet slocknar ska ju inte kunna hända. Det var otroligt tungt. För då blev det en näst intill omöjlig uppgift att vinna så länge Göransson gjorde det han skulle.
Smög sig på
Efter förra säsongen började sedan en väntan på framtiden. Dahlgren kom till Volvo redan 2004 och tillsammans med Fredrik Ekblom väntade han på besked om Volvos pågående VM–satsning.
Men i slutet av januari kunde Norran berätta att Dahlgrens tid i Volvo var över.
Hur nära var du att få en ny chans i VM?
– Jag vet helt ärligt fortfarande inte hur nära det var. Allt drog ut på tiden och samtidigt började annat att smyga sig på. Jag var på uppdrag med Polestar under januari, men höll ögonen uppe för annat.
Brytningen med Volvo är början på en ny fas i livet för Dahlgren. Kort efter brytningen avslöjades att Dahlgren hade gjort klart med ett nytt team, PWR-racing.
– Det kändes väldigt spännande och det är ett väldigt ambitiöst team som känns otroligt spännande att jobba med.
Samtidigt har Dahlgren börjat jobba civilt och kombinerar numera jobb på Skellefteå-bil med satsning i STCC.
– Det är väldigt stimulerande och härligt att få vara hemma mer med familjen och leva ett liv där det inte blir lika mycket resande.
Nytt reglemente
STCC har marknadsfört sig som kungaklassen inom banracing. De senaste årens skenande kostnader har gjort hela tävlingen urholkad på bilar och team.
Till i år har man till stor del gått tillbaka till ett gammalt reglemente. Borta är de snabba bilarna, där bara karossen utgjorde skillnaden mellan bilarna. Nu är det återigen serieproducerade bilar som står på startlinjen.
Konkurrensen kommer att bli tuff. Hela 24 förare är anmälda och det är nästan en fördubbling från ifjol.
– Det känns otroligt roligt. Det är drag på i serien på nytt.
Serien kan också komma att bli jämnare än någonsin, något som de officiella testerna gav en försiktig indikation på.
Under andra testdagen var det 15 bilar inom drygt en sekund. Gamle teamkollegan Fredrik Ekblom utmärkte sig med att vara snabbast båda dagarna.
Men SVT:s expert Jonas Kruse har pekat ut Robert Dahlgren som årets stora favorit.
Hur ser du på det?
– Visar väl att jag och teamet gör något rätt. Jag kör för att vinna, det är därför jag håller på. Men känslan är att det kommer att bli stenhårt och jämnt i toppen med så många bilar.
Därtill fick Dahlgrens konkurrenter rösta på vem som är största favoriten och inte mindre än 73% har tippat Skellefteföraren som vinnare.
– Det var lite överraskande, men riktigt kul att det är många som tror på mig. Jag trivs bra med det.
Vilka ser du som dina tuffaste konkurrenter?
– Volkswagen med Ekblom och Kristoffersson ser starka ut. Mattias Andersson är alltid att räkna med. Dessutom är det lite nykomlingar som på förhand ser väldigt vassa ut. Strandberg och min teamchef Daniel Haglöf är också starka. Det kan bli många olika vinnare i de olika racen. När jag ser startlistan känns det som om det aldrig har varit så många potentiella vinnare som i år.
Nu i helgen startar årets upplaga av STCC på Knutstorp. En bana där Dahlgren har varit med om mycket, både glädjeämnen och sorg.
Men inför helgens premiär är det annat som sticker ut.
– Jag känner spänning och nerver. Ska verkligen bli kul att se var vi är någonstans, men på förhand känns det riktigt bra.
Mycket är nytt, kanske det blir nyckeln som bryter Dahlgrens förbannelse och gör silver till guld.
Att batteriet slocknar ska ju inte kunna hända.