Vi träffas ute i Marklund Motorsports hemvist, en bit utanför Boliden. Det är en lite lugnare period efter Marklunds tredje VM-säsong. En säsong som återigen kantades av mycket tekniska strul – och en brutal krasch.
– Jag kom i hög fart och fick inte stopp på bilen. Jag hade inte en chans att stanna och kunde inte göra något när även Solberg tvärnitade.
Framför Solberg, precis efter mållinjen, körde Timmy Hansen och slog cirklar med bilen för att fira segern. Marklund berättar att mätaren visade hans bil gick i 150 kilometer i timman när han körde in i Solberg.
– Jag har varit med om tre riktiga krascher tidigare. Fysiskt klarade jag mig bra, men psykiskt var det värre. Jag har aldrig fått en sådan chock med tanke på hur smällen tog på Solbergs bil.
Solberg klarade sig bra efter omständigheterna, precis som Marklund. Bilarna däremot, var riktigt illa åtgångna. Både Solberg och Marklund fick bygga nya bilar.
Samtidigt reglerades det också att det inte kommer att vara tillåtet att fira segern direkt efter mållinjen.
– Innan det här hände fanns inga regler för det, konstaterar Marklund.
Erfarenhet
Årets säsong slutade med en 13:e plats totalt. Precis som under fjolåret blev starten tung och något som satte prägel. Det fick Marklund redan tidigt på säsongen att fundera över sin karriär.
– Tittar man på hur det ser ut i toppen är det nästan alltid väldigt rutinerade förare som finns där. Själv känns det som om jag skulle behöver mer erfarenhet och körtid. Snabbheten finns där, men just själva erfarenheten och timmarna i bilen skulle behöva bli fler, säger han och fortsätter:
– Därför började jag fundera över att köra EM redan tidigt. Anledningen är att det kommer att ge mig bättre chanser att kunna köra mer bil.
Parallellt med EM kommer även Marklund att köra Porsche Carrera cup. Det gjorde han redan förra säsongen, men då blev det bara ett fåtal tävlingar.
– En hel tävlingshelg med Porsche Carrera motsvarar ju nästan all körning i ett helt VM i rallycross, konstaterar Marklund.
Tuff serie
Marklund har ett EM-guld i touringcar från 2012. Däremot kommer EM i Supercar att bli något annat.
– Det är egentligen inte så stor skillnad jämfört mot VM. Där uppe i toppen är det nästan lika tuff konkurrens.
Men du lär räknas till en av favoriterna?
– Det kommer att krävas otroligt mycket för att vinna. Det ska bli kul och utmanande.
Marklund och hans team fortsätter att köra med Volkswagen i EM. Som teamkompis har han fått talangfulla Magda Andersson.
– Det känns otroligt bra, framförallt för att vi också behöver fler tjejer i motorsporten.
Sett till framtiden – när du tror du att du är redo för ett nytt VM?
– Det får vi se. Resultaten och körningen kommer att visa det, men jag räknar med två kanske tre år kommer att ge mig det jag behöver.
Det är egentligen inte så stor skillnad jämfört mot VM.