Inte lika många hästkrafter är i gång som när traditionella skotertävlingar drar på, men veteranskotrarna är slitstarka och användbara på många sätt. Burkarcupen, som har en tioårig historia bakom sig började med stockdragning, dragracing och andra kraftmoment och är i dag en tävling av rang.
Jon-Krista Jonsson är arrangör och ansvarig för deltävlingen i Malå:
Burka? Varför heter det så?
– När man talar om burka i motorsammanhang, betyder det att man låter kroppen styra, som då man åker motorcykel, man använder helt enkelt kroppsvikten och styr sin skoter, berättar Jon-Krista.
Det är en serie där olika delmoment ger tävlingarna på flera olika ställen. I Malå blir det en backtävling, man gör helt enkelt ett race uppför backen.
Detta är första gången Malå står som värdar för Burkarcupen. Hur kom det sig att du valde att satsa på detta?
– Vi har ju haft skoter-VM som gav publiksuccé, så vi räknar med att intresset är stort.
Jon-Krista säger att han visst har lite fjärilar i magen, men samtidigt en mycket stark tro på att det här ska bli en rejäl hit:
– Det kommer 70 startande skotrar och det är väldigt mycket, så organisatoriskt är det en hel del att hålla ordning på.
Hur kommer det att gå till?
– Det blir startfält om fyra och fyra. Delmomenten är a-b-c final, med utslagning. I finalen avgörs vinnare i de olika klasserna som är indelade efter kön, åldrar och skotertyper.
Ekipagen kommer att variera, berättar han:
– Från gamla skotrar som går lika bra som dagens vrålåk, till gamla encylindriga puttrare.
Var det svårt att komma i fråga som arrangör?
– Det är inte vem som helst som får bli det. Retro-event i Lycksele äger varumärket. Ska man vara med och driva serien måste man visa på ett seriöst arrangemang.
Arrangemanget är en del av vinterfestivalens digra program och går samma dag som Malmfältsloppet i Malå. En fördel menar Jon-Krista:
– Arrangemangen hjälper varandra. Skidbacken och campinggästerna finns ju redan här, och Malmfältsloppet har ofta med sig familjemedlemmar, folk drar folk. Jag tror båda arrangemangen får större publik än tidigare.
Har Malå kapacitet att ta emot rekordpublik?
– Vi förbereder stort. Om Lilla Blattnicksele klarar det, gör vi det också.
Jon Krista jobbar tight med Malå Motorsällskap, en nybildad förening som började i somras,
– Dom är till enormt stor hjälp med det här arrangemanget. Föreningen växer hela tiden nu, motorsport är populärt i Malå.