Krönika: Ologiskt att välja bort Dahlgren från WTCC – Volvo cementerar rivaliteten i teamet

Under måndagen presenterades Volvos förare i den kommande WTCC-satsningen. Polestar Cyan racing har valt att satsa på Thed Björk Bang–Melchior och Fredrik Ekblom. Ett märkligt val, som ger en besk bismak – och som tydliggör rivaliteten i teamet. Björk Bang–Melchior i en ringhörnet och Dahlgren i andra.

Sport2015-12-15 09:50

Överraskningsmomentet över vilka förare som skulle få chansen i Volvos nya WTCC-satsning försvann i samband med att Robert Dahlgren presenterades som prins Carl–Philips teamkamrat i STCC.

Teamet hade i praktiken slagit fast att tre förare som slogs om två VM-platser. Thed Björk Bang–Melchior har på många sätt setts som given medan Ekblom och Dahlgren har varit alternativen om den andra platsen.

Nu står det klart att Polestar och Volvos val har fallit på 45–årige Fredrik Ekblom som förare tillsammans med Björk–Bang Melchior. Ett val som mest sannolikt inte är baserat på sportsliga grunder, då Robert Dahlgren både har tyngre meriter senaste åren och inne i ett åldersintervall där det fortfarande finns möjligheter att ligga på sin peak som förare. Den nio år yngre Dahlgren har dessutom varit Volvos tunga förarkort sedan han kom till Polestar för 11 år sedan.

Därför är det på många sätt väldigt märkligt att Volvo och Polestar Cyan har valt att satsa på Ekblom före Dahlgren. Rimligen borde teamet ha satsat på de två förare med störst potential. Fredrik Ekblom har sett sina bästa dagar. Och med tanke på att satsningen gäller ett VM – känns det ännu mer märkligt Volvo satsar så här. En av förklaringarna är att det under lång tid har funnits en rivalitet mellan de förare som borde ha varit givna.

Att Robert Dahlgren och Thed Björk Bang–Melchior inte är de såtaste av vänner har nog inte passerat någon. Dahlgren och Björk Bang–Melchior hade en kontroversiell incident 2009, när förarna körde ihop och av banan. Dahlgren hade kört hela vägen från sistaplats och skulle passera Björk Bang–Melchior på insidan, när bilarna körde ihop – och av vägen.

Avkörningen och en miss i sista deltävlingen gjorde att Björk Bang–Melchior tappade STCC-titeln med minsta möjliga marginal. Vinnare blev istället Dahlgrens parhäst, Tommy Rustad.

2012 blev Björk Bang–Melchior och Fredrik Ekblom värvade till Dahlgrens team, Polestar, inför serien som då hette TTA. Ekblom körde i par med Björk Bang–Melchior och de slutade etta och trea. Dahlgren, som körde i par med Tommy Rustad i Polestar Cyan hade mycket strul och slutade femma, utan att ha varit nära att utmana.

Rivaliteten fortsatte att växa och blev ännu mer tydlig under slutet av 2013-års serie, som åter var i STCC. I sista racet hade Robert Dahlgren chansen att sluta tvåa efter en redan solklar vinnare i form av Thed Björk Bang–Melchior.

Fredrik Ekblom var också med och konkurrerade om en plats bakom Thed Björk Bang Melchior, men var ytterligare en bit ned. Det blev en tävling som andades rivalitet. Fredrik Ekblom körde på Dahlgren bakifrån, och skadade balansen i bilen i det första av de två avslutande racen.

Trots det hade Dahlgren ändå chansen att sluta tvåa inför det sista racet. Björk Bang–Melchior körde inte, efter vilket brukar vara kutym, utifrån teamets bästa. Han körde om Dahlgren och vann sista racet i stor stil.

Dahlgrens tuffaste konkurrent, Richard Göransson, såg länge ut att ha missat chansen att ta andraplatsen eftersom han hamnade långt bak.

Men på sista varvet genomfördes den av de tydligaste teamorders som har delats ut i svensk banracinghistoria och Göransson kunde rulla förbi sina teamkompisar, som hade släppt på gasen helt. Med nionde plats säkrade Göransson andraplatsen totalt och Dahlgren slutade trea. En kraftfull teamorder från konkurrenten, samtidigt som Skellefteföraren inte fick någon som helst hjälp från egna teamet. En mer tydlig ”tell” än så går inte att få om hur läget har artat sig i Polestar.

2014 var det ändå Robert Dahlgren som fick axla den svenska manteln när Polestar Cyan gick in i V8 Supercar i Australien. Det blev en tung säsong för Dahlgren. Han slutade sist i serien och det blev bara en säsong down under.

Väl hemma i Sverige igen, kom nästa chock. Polestar Cyan valde att låta Robert Dahlgren få en tävlingsfri säsong. ”Det är inte mitt val” sa Dahlgren till Norran i april när det stod klar att han inte skulle tävla.

Utifrån framstod det allt tydligare att rivaliteten mellan förarna i teamet hade fortsatt – och börjat bli utslagsgivande.

Dahlgren fick stå vid sidan och se Björk Bang-Melchior, Ekblom och prins Carl–Philip tävla. Björk Bang–Melchior slog till med sin tredje raka totalseger i STCC. Men faktum är att serien samtidigt har varit betydligt svagare de senaste två åren och statusen på tävlingen är markant lägre än när serien stod på sin topp.

Nu väntar en VM-satsning för Polestar Cyan och Volvo. De ska även ställa upp i STCC, men tävlingen är inte vad den har varit. Den har snarare börjar likna en form av bakgård, som AHL kontra NHL. Och det är där Polestar har valt att placera Dahlgren.

Det är på alla sätt tydligt att politik har fått gå före den sportsliga aspekten. Thed Björk Bang–Melchior har presterat bra nog för att förtjäna sin chans i WTCC, men det är inte till hans fördel att han samtidigt är gift med Cecilia Björk Bang-Melchior. Hon är försäljningschef för Volvo i Sverige och finns tydlig inflätad i VM–satsningen. Vilket mandat är okänt, men positionen innebär per automatik påverkan bara genom sin position.

Men det är inte det som är mest kontroversiellt. Det kontroversiella är att det blir Fredrik Ekblom, som står till vänster om Thed Björk Bang-Melchior på hans bröllopskort (som enkelt går att hitta med enkel sökning på google), som får den andra styrningen i VM.

Det ser inte snyggt ut och känns inte heller logiskt. Skulle Volvo och Polestar Cyan ha satsat logiskt och ur ett maximerat sportsligt perspektiv – skulle Dahlgren ha varit given.

Rivalitet och konkurrens utvecklar.

Två redan vassa förare hade kunnat bli klart bättre. Nu har Volvo och Polestar valt en annan väg. I mina ögon ett val som med rätta kan skärskådas med kritiska ögon.

I mina ögon ett val som med rätta kan skärskådas med kritiska ögon.

Robert Dahlgren har gjort klart inför kommande säsong – här kör hanDe två förarna gick före Robert Dahlgren i racet om en WTCC-plats
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!