Det har varit så nära så många gånger. Robert Dahlgren är utan konkurrens den största banracingföraren i historien från Sveriges norra region. Han har vunnit mycket. Bland annat vann han den prestigefyllda titeln STC 2010, en tävling tillsammans med det danska touringcarmästerskapet. Rent sportsligt en tyngre titel än STCC, men satsningen tillsammans med danskarna försvann och titeln är på något sätt ändå en parantes när det handlar om touringcar. En av orsakerna var att det bara var fyra deltävlingar som räknades in.
I STCC har Skellefteås stjärnförare aldrig fått det att fungera hela vägen. Förra gången han körde för segern var på Mantorp 2010. Då talade allt för guld inför sista racet, men det blev problem med bilen så att Dahlgren inte kunde hålla uppe farten.
Motorsport är en väldigt komplex företeelse, där det är många faktorer som är bortom förarens kontroll.
Motorsport är en lagsport där alla lagdelar har stor betydelse. En liten miss kan få stora konsekvenser och det är dessvärre inte ovanligt att det är faktorer kring och utanför banan som i slutändan blir avgörande.
Det är symptomatiskt för Dahlgren att mycket pekar på att det var problem med elen som skulle fälla honom den här gången. Oturen har varit ständigt närvarande i avgörande lägen för Dahlgen, precis som den här ödesmättade fredagseftermiddagen på Knutstorp. Den plötsliga regnskuren fick en avgörande betydelse, men inte på det sätt som kunde ha förväntats. Att inte få igång bilen ska ju egentligen inte kunna hända – inte i ett avgörande läge heller.
Att Dahlgren inte kom till start i andra kvalet gör att det kommer krävas något utöver det vanliga för att det ska bli någon STCC-titel.
Richard Göransson är en förare som har hållit väldigt hög nivå i STCC-sammanhang och har varit skicklig på att ha marginalerna på sin sida. Håller han sig på banan är det upplagt för att han tar en femte titel. Lyckas örebroföraren Göransson med det blir han ensam om att ha vunnit så många titlar.
Det känns som om det ligger en förbannelse över Dahlgren och hans STCC-karriär. Det är så motorsporten kan vara, på gott och ont. Trots start långt bak är det ju ändå bara ett elfel från att det också skulle kunna bli en rejäl kamp.
Det är inte otur – det är motorsport. De små marginalerna och passagerna är så många.
”Jag skulle inte hoppa bungyjump efter dig, sa en i teamet till mig”, sa Dahlgren efter kvalet.
Svart humor kan ibland vara en liten tröst. För det är två race kvar innan en vinnare ska koras.