Krönika: Det var inte farten som knäckte Dahlgren

Robert Dahlgren gjorde vad han kunde på Ring Knutstorp. Och det var nästan allt – utom att vinna. Jag tror till och med att numera femfaldige vinnare Richard Göransson kände lite sympati för Dahlgren, som trots sin snabbhet noterade sin fjärde andraplats. För det var inte farten som avgjorde.

Sport2016-09-24 18:46

STCC har haft betydligt bättre föraruppställningar. Men årets kamp om segern blev ändå en kamp in i det sista. Det trots att Dahlgren såg uträknad ut efter den osannolika missen i andra kvalet på Knutstorp när strömmen plötsligt var slut i bilen.

Den kommer sannolikt, som en av två incidenter, symbolisera årets silverpeng för Dahlgren. Händelsen är också så typisk för Dahlgren och STCC.

Att ett sådant missöde också händer i ett skede när det verkligen inte får hända. Den andra händelsen är Göransson påkörningar av Dahlgren på Solvalla, som ledde till att Dahlgren fick bryta loppet.

Den situationen är den andra som symboliserar årets säsong. Etiskt är det riktigt kontroversiellt, inte minst när de båda kör i samma team. I praktiken visar det hur tufft det kan vara och Göransson gled på reglementets yttersta kanter.

Fula knep förekommer i de flesta sporter och är tilltag där reglerna inte riktigt kommer åt. Boxningen har ju njurslag, fotboll och hockey har sina filmningar o.s.v. Det är en del av sportvärlden och tyvärr blev det också en del av Dahlgrens silversorg på nytt. Utifrån det perspektivet är det svårt att inte lida med Skellefteföraren.

Silvret till trots, visade Dahlgren på alla sätt vilken skicklig förare han är på Ring Knutstorp. Han startade åtta respektive nia, tog han sig upp på pallen i båda racen.

Han gav det han hade och hade den bästa påverkan på det han kunde påverka. Det är svårt att göra så mycket mer. Det är det som också symboliserar motorsporten. Det är så mycket mer än att bara framföra en bil.

Det är ibland svårare att vinna en serie än att köra snabbast. STCC har ju också ett reglemente som ska skapa jämnhet och dramatik. En tillspetsning som dessvärre aldrig har passat Dahlgren, och praktiken mer varit som en förbannelse.

Nu återstår det också att se vad som händer för Skellefteföraren. Det är inte säkert att det blir någon fler start i STCC-mästerskapet, som går tillbaka till att tävla med TCR-bilar. Anledningen är att kostnaden är för dyr för teamen som har varit med. Med nytt reglemente hoppas bilserien kunna få ett bredare startfält.

Däremot har Volvo aviserat att de inte kommer att bygga någon TCR-bil och därmed inte ställa upp i mästerskapet.

Volvo satsar hårt på WTCC istället. Och även om det blev ett nytt silver i STCC har Dahlgren visat upp sin höga nivå och höga fart. Något som har ett viktigt värde trots silversorgen.

Han gav det han hade och hade den bästa påverkan på det han kunde påverka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!